maandag 14 april 2008

50. Televisiegenot, huwelijk kapot

Altternatieve titels:
Teveel voor de buis, dat is niet pluis
Kijk naar je vrouw, ze hoort bij jou!
De tv uit, ook je boxer uit!


***
Pieter is 's avonds altijd thuis
gefascineerd zit hij dan voor de buis
ja vier, soms wel vijf uren
zit hij naar de tv te turen

Vlak na het avondeten begint 't bij hem te knagen
eerst 't weerbericht, dan sportuitslagen
daarna volgt dan vaak het journaal
en kijkt hij ook naar 'Tien voor taal'

Op zijn verjaardag hetzelfde lied
zonder zijn kijkkast kan hij niet
De familie krijgt steevast te horen:
'ja, die televisie kan mij zeer bekoren'

Hij laat hen zonder spijt dan weten
'kom maar gerust na 't avondeten'
jullie zijn welkom, allemaal
maar liever na het 'acht uur journaal'

Is er voetbal op de teevee
dan is Pieter altijd dik tevree
de beide helften kijkt hij uit
ook de verlenging tot besluit

vervolgens 'Hollands next topmodel'
dat mocht die Pieter altijd wel
en ook bij 'Spoorloos', 'Radar' of 'Familiediner'
nam Pieter altijd de laatste info mee

Van kijkcijfers had hij geen verstand
hij keek gewoon naar 'Vier in het land'
en bij de nachtfilm aangekomen
begon de kijktijd van zijn dromen

Zijn vrouw Corien, ten einde raad
die maakt zich telkens heel erg kwaad
'Zijn die programnma's nu nog niet afgelopen?'
Op Pieter's aandacht bleef zij hopen

'Koken met Jamie' is ook favoriet
maar zijn Corien, die ziet hij niet
en toen het programma 'De Lama's' begon
draaide Corien zich zwijgzaam om

Hij was ongetwijfeld ook vergeten
dat Corien ook wel met hem uit wilde eten
het was nog wel aspergeseizoen,
maar hij gaf haar zelfs nog geen zoen

'Mijn tent is top' daar kijkt hij naar
bedenk, soms zijn de rapen gaar
want Corien die liet hem weten:
'het is met jou slecht peulen eten'

Pieter, hij had niet in de gaten
dat Corien liever met hem wilde praten
het was toen zeker over tienen
dat zijn Corien zacht zat te grienen

Ze miste zijn aandacht, wel te verstaan
want de tv, die bleef maar aan
zelfs als de koffie voor hem werd neergezet
gaf Pieter geen draad, hij keek naar 't net

Op een avond kleedde zij zich om
kwam naar benee in haar nachtjapon
'O Pieter' riep zij heel spontaan:
'Hoe vind je mij dit setje staan?'

Uitdagend wees zij op haar lingerie
en wreef hem uitdagend boven zijn knie
Maar hij keek alleen, die beste man
naar 't debat bij 'Pauw en Witteman'

De volgende avond, haast middernacht
dat had haar Pieter nooit gedacht:
verscheen zij uiteidelijk helemaal bloot
en ging toen zitten op zijn schoot

Maar Pieter was niet te verleiden
hij keek naar 'goede tijden slechte tijden'
'wacht even' zei hij tegen zijn Corien
'k heb 't laatste journaal nog niet gezien.

De volgende dag, je heus is 't waar
begon bij Pieter weer datzelfde gestaar
de tv nam hem geheel in beslag
Corien was woest, 't geen hij niet zag.

Die dag in mei, 't was lekker weer
Sprak zei toen voor de laatste keer:
'Pieter, dat toestel gaat nu uit
anders neem ik een resoluut besluit'


Corien, zij voegde de daad bij t woord
je echt het was haast ongehoord
ze dacht: Pieter is niet wijs
Hij kijkt weer naar '3opreis'

ze stak haar laptop in haar grote tas
en dacht: die komt nu mooi van pas
Corien nam de buslijn naar de stad
ze had het toen helemaal gehad

Daar streek zij neer, op een terras.
ze was nu best wel in haar sas
de kelner voorzag haar van de thee
ook de pot suiker bracht hij mee

Haar kleine laptop stond op tafel
met naast haar kop een Belgische wafel
de kelner vroeg: 'Zit u hier goed?
u bent vast schrijfster, naar 'k vermoed?'


'Jazeker, man, met veel plezier
schijf ik verhalen voor de wijkkoerier
met elk stuk ingeleverde kopij
maak ik de lezers dan weer blij

't is beter hier, dan thuis bij mijn man
ik weet niet meer wat ik met hem kan
want hij zit steevast voor de tv
en met mij praten, ho maar, nee nee'



ze vroeg: 'Is hier ook elektriciteit?
want ik zit hier nog wel enige tijd
t gaat nog wel even, is mijn vermoeden
maar zometeen moet 'k de accu wel voeden'


De kelner bracht haar gewetensvol
een verlengsnoer, 10 meter, op een katrol
Corien zat daar heerlijk in de zon
die middag schrijven was zo om

Een man, wat verder, zat naar haar te staren
hij kon zijn geduld haast niet bewaren
hij zei: 'Ik ken jou meid, van hyves, klopt dat?
of heb ik het verkeerd ingeschat?


Ja, jouw profiel, ik herken 't Corien,
Ik heb jouw stukjes vaak gezien
jouw blogs zijn grappig en gevat
't is orgineel en niet 'gejat

misschien herinner je mij van school
want stilletjes was je mijn idool'
'O, ja ik weet het weer, jij bent Freek
Ik werd altijd warm, als jij naar me keek'


'Ik ben verrast Corien, ik mag je wel
zoals je weet, k ben nog steeds vrijgezel
ik vind het leuk dat ik jou weer zie'

en zachtjes streek hij over haar knie

'O Freek wat leuk, ga met mij mee,
alleen mijn Pieter zit vast voor de tv
maar dat is voor hem vast geen bezwaar
wij vermaken ons wel met elkaar

Ik heb wel koffie en wat koek
Pieter weet nog niks van jouw bezoek
maar er zal geen bezaar bestaan
dat jij met mij naar huis kan gaan.'


Corien kwam daarna met Freek thuis
en ja, Pieter zat nog voor de buis
'Kijk eens wie k vanmiddag heb ontmoet?
't is leuk als jij hem ook begroet

Ja dit is Freek, we hadden toen wat
we gingen samen vaak naar de stad
en na het dansen hebben wij gevrijd
ik was nog zestien, o wat een tijd

We leerden ook engels en biologie
Hé Freek ik vond je haast een genie'

zei toen Corien, ze keek naar Freek
die liefdevol over haar wangen streek

Pieter keek op, geheel verstoord:
'O zei je wat? k heb t niet gehoord'
Corien zei: man, wat is dat nu zeg,
inmiddels keek Pieter weer naar 'Blik op de weg'

Dus Pieter had niet meer gezien
dat Freek samen met zijn Corien
naar boven gingen in 't tweepersoonsbed
o, wat hadden zij daar samen een pret

Het was al laat, bijna middernacht
toen Corien Freek weer naar de bushalte bracht
ze dacht: dit was heus een one-night-stand
wat had zij genoten van die vent

En Pieter zei bij hun vertrek;
spaarzaam 'hallo', vind je dat gek?
Hij schakelde meteen weer om
naar de mooie speelfilm die begon.

En de moraal van dit verhaal
dat snapt een ieder helemaal
wil je een gelukkig huwelijk bewaren
probeer dan het tv-kijken te 'sparen'

Geef ook eens aandacht aan je vrouw
want anders wordt ze je ontrouw
dan ontstaat een keer in je 'zekere' lot
en is je huwelijk kapot

dus zit niet telkens voor de buis
want dan wordt het: 'vrienden houden huis'
neem af en toe een avond vrij
dat is je echtegenote blij.

***


© Matti, 14 april 2008
Geschreven voor alle mannen die aan de tv (het voetbal?) gekluisterd zitten...
Uiteraard is dit wat 'overdreven' aangezet,
'k hoop niet dat ergens de werkelijkheid zo is...

Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
_____________________________________

 
14 Hyvers respecteren dit
  • Linda ......
  • Lisa
  • Edith
  • Marije Dijkstra
  • Remco
  • Annemiek Hoofs
 
    Matti **

    Matti

    @Nicole:
    *Welke vent zet zijn in lingerie gehulde vrouw nu opzij voor gtst?!*
    Geen enkele, hoop ik ;)
    14 apr 2008, 14:54
    Edwin Van der Beek

    Edwin

    Ik heb hier zeer van genoten en herken mezelf er absoluut niet in. De tv gaat alleen maar aan voor een muziekdvd, waar we samen naar kijken.
    14 apr 2008, 16:12
    Matti **

    Matti

    @ Edwin: haha, dat zeggen ze allemaal ;)
    NB ik heb alleen bij 't schrijven van dit verhaal al enorm veel plezier gehad. 't is dik overdreven natuurlijk... of niet?
    @ Marga: leuk jouw illustratie: 'Typical married man'
    14 apr 2008, 16:26
    Yozev ...

    Yozev

    Hulde voor Matti
    Ze racet in haar Bugatti
    Van blog in woord naar rijm
    Van appeltaart en secondelijm

    Ze doet dat heel erg knap
    Maakt soms een leuke grap
    Zet je wel eens op het verkeerde been
    Ja, ze is de onbetwiste nummer één
    14 apr 2008, 16:43
    Remco

    Nash (stiekem remco dus)

    Als je in plaats van tv--->laptop neerzet heb je me aardig getypeerd.

    ^o)
    14 apr 2008, 18:45
    Vlinder Fladdert

    Vlinder

    haha, gelukkig is het hier nog niet zo erg maar het is wel herkenbaar.... Kiezen tussen tv en de laptop...
    14 apr 2008, 20:28
    Loki The Flawless

    Loki

    in de beste ouderwetse traditie een verhaal met een moraal
    14 apr 2008, 20:53
    Karina ...?

    Krientje

    Pfff, het einde is letterlijk en figuurlijk zoek...:lol:
    14 apr 2008, 22:35
    Edith

    edith

    Pfff, ben ik blij dat mijn man geen voetbal kiijkt.:-d
    Leuk gedaan.
    14 apr 2008, 22:36
    Lisa

    Lisa www.seashepherd.nl

    Kunstig !
    15 apr 2008, 01:05
    Linda ......

    L!ND@

    wat een verhaal jeetje, lig in een deuk :lol:
    21 mei 2008, 21:15
    Aaa Bbb

    -A

    Geweldig geschreven en helemaal waar!
    5 aug 2008, 12:23






Geen opmerkingen: