maandag 7 april 2008

41. Haai baai, noet hoer

Laatst vroeg op Utrecht Centraal iemand mij:
Isse dit joe trekt sintraal?
Het was een buitenlander. Het valt nog niet mee met de integratie. Niet iedereen spreekt vloeiend Nederlands. Soms ook geen Engels, Duits of Frans hè? Nu kan ik mij voorstellen dat het Nederlands voor velen een crime is. Maar het Arabisch, Hongaars of Fins is voor ons net zo goed een hele opgave. Misschien helpt het als we hen een beetje tegemoet komen. Door bijvoorbeeld iedereen in oe- of ai-klanten aan te spreken. Misschien begrijpen ze ons dan beter...
Twee voorbeelden:

Hoei!
Doei
Hoe goet hoet moet joe?
oe, moet moe goet hoet goed hoer
oes doet doe goeioe troen noer groenoengoen?
oe joe, oek geloef oet woel
woelk spoer oes doet, woet joe doet?
spoer zoeven boe
stoe joe hoer oeloeng doen?
noe, oek boen hoer noet
hoe loet voertroekt doe troen?
oeven koeken, oem droe oevoer zoeven
does moei, doen koen oek noeg noet oen boekertjoe koefoe hoelen
doenk joe woel, hoer
goedoe roes


Hoi
hallo
hoe gaat het met jou?
o, met mij gaat het goed hoor
is dit de goede trein naar Goningen?
ja, ik geloof het wel
welk spoor is dit, weet je dat?
spoor 7B
sta je hier allang dan?
nee, ik ben hier net
hoe laat vertrekt de trein?
even kijken, om drie uur zeven
da's mooi, dan kan ik nog net een bekertje koffie halen
dank je wel hoor
goede reis

't kan natuurlijk ook met ai-klanken:


Haai!
dai
hai gaait haait maai jaai?
ai, maait mai gaait haait gaait haar
ais daait dai train naai graainaaien?
jaai, aaik alaaif aait waail
waai spaair aais dait
spaair zaivaai baai
staai jaai haar ai laain?
naai, ik baai haar naait
haai laait vertraaikt daai traain?
aiven kaaiken, draai aaiver zaiven
daais smaai, daain kaain aik naai naait ain baikaitjai kaaifaai hailen
daaink jaai waail haar
gaaie raais

Een haaibaai? ja misschien, maar hoer?
O ja: en de hoen kroeit koekoeloekoe!
En dit blog valt absoeloet noet onder de loetoeratoer...

© Matti, 7 april 2008
Taalvariant
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: