woensdag 2 april 2008

34. Lekkere appeltaart

Nu even iets heel anders dan een blog met een verhaal, een gedicht, een 1-aprilmop of iets literairs.

Mijn mond wordt van binnen ineens nat en mijn buik zeurt.

Wat was het lang geleden dat ik een appeltaart had gemaakt. Ineens, met het sombere regenweer buiten en het verlangen naar 'genieten', had ik er zo'n trek in en wilde ik de geur van een heerlijk gebakken appeltaart weer eens in huis hebben. Aan de slag dus, zei ik tegen mijzelf! Vanzelfsprekend is het nooit leuk om appeltaart alleen voor jezelf te houden, dus, deel ik het recept graag uit. Overigens: als je even 'googeled', vind je wel honderden recepten, maar dit is een hele lekkere en gemakkelijke. Doe er dus je voordeel mee en om de kosten hoef je het niet te laten.

Voorbereidingen
Gebruik een springvorm van 24 cm (ik gebruik 26 cm) middellijn.

Voorverwarmen van de oven
Later: bakken op 200-225 graden. De plaats van het ovenrooster is op de onderste richel van de oven. De baktijd is 50-60 minuten, daarna 20 minuten; alleen onderwarmte.

Voor het deeg:
300gr bloem - 200gr boter - 175gr basterdsuiker - 1 zakje vanillesuiker - 1 klein ei losgeklopt.

Voor de vulling:
750gr tot 1 kg goudreinetten (ik neem 1 kg) - schil 1/2 citroen geraspt - 1 eetlepel citroensap - 40gr suiker - 1/2 eetlepel kaneel - 25gr krenten, gewassen, gedroogd, uit elkaar gehaald - 25gr rozijnen, gewassen, gedroogd, uit elkaar gehaald - 50gr geschaafde amandelen - 50gr maizena - 2 eetlepels paneermeel of verkruimelde beschuit.

Aan de slag maar:
Verwarm de oven tijdig voor. Bestrijk de springvorm met boter. Doe bloem, basterdsuiker, boter en vanillesuiker in een kom. Snijd met twee messen de boter tot kleine stukjes door de bloem. Voeg 3/4 van het ei toe. Kneed de ingrediƫnten met een koele hand tot een samenhangend deeg dat als een bal van de kom loslaat. Houd 1/4 van het deeg achter. Druk de helft van het overgebleven deeg in gelijkmatige dikte uit op de bodem van de springvorm. Maak van het overige deeg twee even dikke rollen, samen in lengte gelijk aan de omvang van de springvormrand. Leg deze langs de rand van de springvorm. Druk ze aan op de deegbodem en vorm daarna met je vingers een opstaande rand van circa 4cm hoog. Maak van het achter gehouden deeg, op een met bloem bestoven aanrecht circa 14 rolletjes (1/2cm dik) van aflopende lengte, om over de vulling te leggen. Het deeg kan ook tot 3mm dikte worden uitgerold om de springvorm mee te voeren en bandjes van te maken, in plaats van rolletjes. Laat het deeg in de springvorm op een koele plaats staan. Doe het citroensap in een kom. Schil de appelen, snijd ze in vieren, verwijder de klokhuizen en snijd de partjes in schijfjes, doe deze meteen in de kom en schep het citroensap er door. Meng er suiker, kaneel, krenten, rozijnen, amandelen en maizena door. Bestrooi de deegbodem met paneermeel of beschuitkruim. Vul het deeg in de springvorm met dit appelmengsel. Zorg dat het in het midden wat verhoogd is. Druk de bovenkant van de deegrand met een vork iets plat en leg de klaargemaakte deegrolletjes ruitvormig over de vulling. Druk de uiteinden met een vork (met een ander stevig voorwerp mag ook) op de deegrand vast. Leg hierover weer rolletjes deeg, die aan elkaar worden gedrukt, zodat de hele omtrek van de rand met rolletjes deeg is bedekt. Bestrijk de deegrolletjes met de rest van het ei. Zet de springvorm op de aangegeven plaats (meestal het midden) in de voorverwarmde oven. Bak de appeltaart in de aangegeven tijd gaar en bruin. Laat de taart in de springvorm op een taartrooster afkoelen tot de rand van het gebak stevig aanvoelt. Maak de rand van de springvorm met een mesje los van de taart, open de rand en verwijder deze. Laat de appeltaart dan helemaal afkoelen. Verwijder de bodem van de vorm. Laat de onderkant van de taart op het taartrooster verder stevig worden.

Tenslotte: in een combi-oven van een magnetron kan het natuurlijk ook, maar dan moet je even de juiste temperatuur- en baktijden raadplegen in de gebruiksaanwijzing!

Dan komt nu het allerbelangrijkste:
Nodig je vriendinnen en vrienden uit, want in je uppie smullen is maar voor de helft genieten.
Met een kop koffie, capuccino of thee erbij:
Eet Smakelijk!

O ja, voor ik het vergeet: denk nu niet dat ik tijden heb besteed aan het in elkaar knutselen van dit blog, het recept had ik nog 'digitaal' beschikbaar.

© Matti, 2 april 2008.
Recept voor een appeltaart
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: