vrijdag 23 mei 2008

88. Cassière gezocht

Het is vrijdagavond. Negen uur. Eindelijk!
Ik ben blij dat ik klaar ben met werken. Vanmorgen vroeg om half negen ben ik al begonnen. De vrijdag is altijd een lange dag, maar dit was de laatste. Ik bedoel: niet de laatste vrijdag, maar wel de dag waarop ik mijn inzet bij een alom bekende supermarktketen heb beeindigd. Toen ik onlangs werd aangenomen op mijn sollicitatie, werd er een keurig A4-tje in mijn handen gedrukt door Karel, de bedrijfsleider, met de tekst:
Super de Boer staat voor eetplezier op elke dag en wil de beste supermarkt in de buurt zijn. Dagelijks werken we er hard aan om onze klanten het ‘graag gedaan’ gevoel te geven. In totaal werken bij ons zo’n 20.000 mensen in circa 300 vestigingen door het hele land.
Door je positieve houding en behulpzaamheid zorg je voor een uitstekende winkeluitstraling. Je streeft altijd naar netheid en hygiëne op je afdeling.

Fijn Karel, dat had ik op de website ook al gelezen.

Je bent dus het vistitekaartje naar de klanten en je bepaalt mede het gezicht van de winkel. De communicatie met de klanten is ook van jou afhankelijk. Zoals gezegd, ik werk bij een alom bekende supermarkt als cassière (ik mag natuurlijk geen reclame maken, maar het is Super de Boer). Er is niet bijzonder veel plezier te beleven daar, maar mn collega's zijn wel leuk. Die zie ik aan de andere banden zitten. Na vanavond is het gebeurd. Ik ben gestopt, want ik kreeg op het laatst zo'n zere keel van al dat praten, dat ik er de brui aan heb gegeven. Bovendien ben ik gek van die lopende band. Duizenden produkten heb ik voorbij zien schuiven en op laatst kun je het wel dromen. Toch wil ik hieronder mijn werkzaamheden schetsen in een soort stappenoverzicht. Dan hebben anderen er nog wat aan. Dit heb ik niet bij mijn sollicitatie ontvangen, maar zelf bedacht. Merkwaardig, dat de afdeling Personeelszaken zoiets nog niet in elkaar heeft geflanst, want dat zou het voor veel meiden (ja, het zijn overwegend meiden) veel gemakkelijker maken.
'Je weet toch wel wat je gaat verdienen?', had Karel nog gevraagd. Tja, een minimumloon, nee erger nog: zwaar onderbetaald voor zulk werk. Die paar eurotientjes op een dag heb je hard nodig als bijverdienste. Anders kun je je mobiel niet meer opwaarderen of lekker stappen.
Een prachtbaan, zeggen de uitzendbureaus. HAVO/MBO-opleiding vragen ze. Dat is een minimale vereiste. Oficieel heet de baan; VERKOOPMEDEWERKER M/V of: Caissière/Verkoop-specialist. 'Als verkoopspecialist ben je de spil op één van de afdelingen in de supermarkt. Je zorgt ervoor dat de afdeling prima op orde is, dat de producten aantrekkelijk worden gepresenteerd, dat klanten goed worden geholpen en dat de afdeling een goede omzet behaald.'
Tja, dat staat op de website van 'De Boer' Behaald met een d. Tegenwoordige tijd met een voltooid deelwoord. Tja, geen wonder dat ze niet boven het niveau van vmbo uitstijgen.
Bij deze supermarkt vragen ze een minimaal een VMBO-diploma en ervaring in de retailmarkt. Da's wel vreemd, die diploma-eis, want de meeste meiden zitten nog op school en hebben het zakgeld hard nodig. Dat diploma, daar leren ze nog hard voor. Overigens: verkopen doe je ook niks hoor als kassamedewerker. Je bent geen marketeer of vertegenwoordiger. Alleen maar aanslaan op een kassaapparaat.
Terwijl de meeste meiden, die erop afkomen, op het VMBO zitten. Nader je de 21 jaar, dan hopen ze dat je snel weggaat. Ook zijn er sommige wervingsbureaus, die als enige functie-eisen stellen: enthousiast en gemotiveerd.
Als je leuk kunt lachen naar Karel en zegt dat je razendsnel kan aanslaan, ben je zo aangenomen. Trouwens maak je ook wel gekke dingen mee. Enkele opmerkingen die ik zo bij de kassa hoorde:

Kunt u even op mijn dochtertje passen?, dan zet ik de boodschappen even in de auto.
Kunt u een euro wisselen voor het parkeren?
Is de bloemkool niet in de reclame dan?
Wanneer gaat het prijsalarm af? (nee mevrouw, dat is bij een andere supermarkt, bij DIRK)
Kunt je me even een vijftig eurocentmunt lenen voor het winkelwagentje?
O, wat is mijn pincode ook alweer?
Hey schoonheid, wanneer ben je vrij? Heb je zin om te stappen vanavond?
Nou je doet het prima hoor!
Ik heb helaas niet genoeg bij me. Kunt u wat Korting geven?


Hieronder heb ik in stappen weergegeven wat je moet kunnen, om een goede cassière te zijn.

Stappenoverzicht
stap 1.
zeg: goeiemorgen/goedemiddag/goedenavond.
stap 2.
vraag: heeft u een klantenkaart?
stap 3.
zo ja: wacht tot de betreffende klant zijn kaart uit zijn portemonnee heeft opgevist, soms tot hij/zij eerst al zijn boodschappen (wat er vaak nogal veel zijn)
op de lopende band voor je heeft gelegd,
steek het felbegeerde kaartje in een vaag apparaatje dat er speciaal voor is aangebracht en wacht tot de producten dichtbij genoeg liggen om ze te kunnen pakken.
zo nee: wacht tot de producten dichtbij genoeg liggen om ze te kunnen pakken.
stap 4.
pak een product, zoek de streepjescode op ( pas op voor rare verpakkingen, zoals luiers, maandverband en wc-papier. De streepjescodes zitten bij dergelijke producten altijd op een of andere manier verstopt) en houd het voor de scanner. Zodra je het bekende 'bliep' hoort
(dat geluid waar je aan het einde van de dag een gigantische koppijn van hebt overgehouden en waar je knettergek van wordt), is het artikel gescand en wel. Je kunt het artikel verplaatsen naar de tweede lopende band, die het dichtste bij de uitgang is.
stap 5.
herhaal stap 4. een aantal keren, tot je een balkje kunt zien met de naam van je supermarkt erop, of tot de eerste lopende band, die het verst van de uitgang is, leeg is.
stap 6. druk op subtotaal.
stap 7. vraag: spaart u ook zegels?
stap 8. zo ja: druk op het knopje:' zegels' .
zo nee, doe niets.
stap 9.
druk nog een keer op subtotaal, lees het bedrag wat er voor je op je schermpje staat hardop voor en zeg er 'alstublieft' na.
dusbijvoorbeeld 'Twee en derig vijfennegentig'en snel erachteraan: alstublieft.
stap 10.
pakt de klant een pinpas uit haar/zijn portemonnee of tas, druk op: chipknip/pinpas.
pakt de klant bankbiljetten/muntgeld, neem het aan, typ de hoeveelheid geld in in je kassa, en druk op: 'totaal'. vervolgens gaat je kassa open en komt in je scherm te staan hoeveel geld je moet teruggeven.
Als je het kunt, geef je het geld stuk voor stuk terug terwijl je terugtelt (dat is een hele kunst hoor=) ) als je het niet kunt, duw je het wisselgeld in de handen van de klant en roept hoeveel het bij elkaar is. ( in het laatste geval kijkt de klant je lichtelijk geirriteerd aan als hij/zij op leeftijd is; die mensen kunnen wat minder hebben, dus daarvoor moet je meer geduld hebben).
Begint de klant te betalen met 5 en 10 eurocentjes, blijf dan vriendelijk lachen tot het hele bedrag bij elkaar gezocht is (ook al is het 10 euro).

stap 11.
voor het geval de klant zegels had gewenst: pak de rol zegels voor je, tel ze uit, rol ze op en geef ze mee.
stap 12.
scheur de kassabon af, houd de kassabon in zijn of haar richting en vraag: 'wilt u de bon...?
zo ja, geef hem mee.
zo nee, frommel hem op en gooi hem in de prullenbak rechts van je.
Meestal schudt de helft van de klanten 'Nee' en hoef je niet af te wachten. Veelal voegen ze eraan toe: 'Het is toch al afgeschreven'. Tja, of je dat niet wist zeg.
stap 13. slotstap.
zeg: fijne dag verder!
stap 13, slotstap alternatief.
zeg: fijne avond verder!
Stap 13, eigen creatieve en enthousiaste invulling:
'Doei, tot ziens' of: Heej, tot kijk hè!
(dit is buiten het voorgeschreven protocol om).

Herhaal dit stappenplan achter elkaar, ongeveer drie uur lang, neem een pauze van een kwartier, ga dan weer twee uur de bovenstaande stappen herhalen, neem een halfuur pauze voor de felbegeerde stoomsessie: de nicotine-impuls, werk weer zo'n drie uur achter elkaar, neem een kwartier pauze, werk weer drie uur, en blijf de hele dag vriendelijk glimlachen tegen alle klanten, ('want je probeert iets te verkopen') *en probeer niet één keer rustig voor je uit te staren want dan zul je ervan langs krijgen
Herhaal dit dus een dag lang achter elkaar en je hebt ongeveer een idee van hoe het is om cassière te zijn. Ik ben net verschrikkelijk sacherijnig geworden, dus ik weet niet of het aan mezelf ligt dat ik dit helemaal niet aankan. Jullie zoeken het trouwens ook maar uit, ik ga kappen nu ik zit hier al veel te lang. 'Graag gedaan' (nou... graag)

Raad eens wat ik ga doen? Juist, mijn mobieltje opwaarderen, mn vriendinnen bellen en SMS-en en vanavond lekker chillen en stappen.
Mijn baantje is vrijgekomen! Solliciteren kun je voor de baan van cassière bij: je raadt het al:
bijvoorbeeld bij Jobrapido, één van die wervingsbureaus, gewoon op Marktplaats.nl of ga langs bij AH, DIRK, C1OOO, Aldi, Dekamarkt of Plusmarkt. Eén pot nat. Die potten, die je over de band ziet komen schuiven...

O ja, voor ik het vergeet: Ik spaar geen zegels...
en: hulde aan alle cassières!


© Matti,23 mei 2008
N.a.v.: 'Spaart u zegels?'
Dit blog beoogt op geen enkele wijze een diskwalificatie van
welke Supermarktketen dan ook te weerspiegelen.

Bron illustraties: www.superdeboer.nl

Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: