woensdag 14 mei 2008

76. Help, een hoogbegaafde

76 leek mij een mooi getal om iets over hoogbegaafdheid te bloggen, het quadraat eindigt ook weer op: ja juist!. 5.776 in het quadraat geeft een getal dat ook op 76 eindigt (33.362.176). Het kwadraat daarvan (1.113.034.787.454.976) eindigt ook weer op 76. Grappig hè? Hoe komt dat? Helaas kan mijn rekenmachine het kwadraat daarvan niet meer aan. 'k zou best wel eens willen weten... Dat is de rekenkundige variant. 76 is ook de gemiddelde levensverwachting bij mannen.
Ha, dit is maar een subjectieve persoonlijke reflectie. Hoe kom ik daar nu weer op?

---------------------------------------------------------------------
Aanvulling 20:46 uur
Tussen haakjes: gevonden!
Het kwadraat van 1.113.034.787.454.976 is:
1.238.846.438.084.943.599.707.227.160.576

Dat eindigt dus ook op 76. Nu ga ik nog uitzoeken of 76 tot de macht 76 of hoger n=>/76 ook nog opgaat. By the way: wiskunde was niet mijn sterkste kant, maar wel leuk om uit te puzzelen waarom dat zo is. Of weet één van de lezers het? (ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen hoor!)
---------------------------------------------------------------------



Seventysix is also The PT-76 (Obiekt 740[5]) is a Soviet light amphibious tank, which was introduced in early 1950s and soon became the standard reconnaissance tank of the Soviet Army and the other Warsaw Pact armies. Number "76" comes from the caliber of the main armament, 76,2 mm D-56T series rifled tank gun.

Rijksweg 76 is een west-oost autosnelweg die van België naar Duitsland loopt door het zuiden van Nederlands Limburg. De weg heeft een totale lengte van 27 kilometer. De A76 begint op de brug over de Maas bij Stein (de Scharbergbrug) als het vervolg van de E314 vanuit België. De feitelijk grens ligt in het midden van de Maas, maar het punt waarop de weg in het werkelijke beheer is van Nederland is pas aan de overzijde van deze rivier.

Tot zover even wat wetenswaardigheden over het getal 76 ter introductie. Kun je 't nog volgen? Als je de basisschool en het voortgezet onderwijs met een zekere souplesse doorkomt en je snel door de lesstof heen bent, een klas overslaat, dan heb je met vrijwel aan zekerheid grenzende aarschijnlijkheid een hoger IQ dan de gemiddelde leerling. Aan iemands IQ kun je afmeten hoe intelligent hij of zij is. Door een IQ-test af te leggen kun je er achter komen wat je IQ is, uitgedrukt in een getal. Met de afkoring IQ wordt 'Intelligentiequotiënt' bedoeld; oorspronkelijk was het IQ een indexcijfer van iemands werkelijke intelligentie ten opzichte van het verstand dat iemand van zijn leeftijd 'behoorde' te hebben. Tegenwoordig speelt de leeftijd in de berekening een minder grote rol, waardoor we een representatievere inschatting van iemands cognitieve intelligentie kunnen krijgen.
Het gemiddelde IQ bedraagt 100, waarbij 99 en lager benedengemiddeld is en je met 101 of hoger een bovengemiddeld IQ hebt. Iemand met een iq van 130 of hoger wordt ook wel hoogbegaafd genoemd. Overigens hoef je je geen zorgen te maken als je iets onder de honderd scoort, een IQ lager dan gemiddeld maakt iemand niet direct 'dom'. Er wordt eigenlijk nooit wat geschreven of gezegd over mensen die wat hoger ingeschat worder, althans niet op hyves. (behalve de hyves 'help mijn kind is hoog begaafd)
Laat ik in de eerste plaats stellen dat ik voorheen een vooroordeel tegen het begrip hoogbegaafdheid had. Ook nu heb ik nog steeds problemen met het woord hoogbegaafd. Waarom? Heel simple: Je krijgt dat stempel als je IQ doorgaans hoger is dan 130.
Ik vind het een vreselijk verkeerd woord, wat naar mijn mening bijdraagt aan veel onbegrip. Allerlei mensen denken dat hoogbegaafden ook alles weten en voor hen alle een 'eitje' is. Hoogbegaafden zijn gewone mensen, die net zoals iedere ander behoefte hebben aan liefde en aandacht.
Misschien gaan ze wel eerder over tot een pittige discussie of dispuut, maar ze moeten aan de andere kant weer oppassen niet 'betweterig' over te komen. Dan kom je in een sociaal isolement. Ook weer zo'n mooi begrip... Wat maakt het echter uit of je de HAVO, het Lyceum of Gymnasium 'doorgefietst' bent? Latijn is overigens een vreselijke taal. Qua structuur best wel snel te leren. 'k heb opeens medelijden met die arme monniken in de 13e en 14e eeuw. Sic!
Trouwens, Grieks is nu ook niet bepaald een taal waarmee je in de Novum Munda terecht kan of kunt scoren bij de groentenman.'k Heb nog nergens de bonen of aubergines in het Grieks aangeprijsd gezien! Het enige Grieks dat interessant is, zijn de sirtaki (dans), de ouzo (niet te veel) en de mousaka, tzatziki (mmmm, lekker) of misschien wel: een Griek! Moet ie uiteraard wel wat 'te bieden' hebben. Ook interessant: de Kroniek van Epidavros van Karen de Vries.
Op 27 december 2006 is Karen begonnen met een kroniek over haar leven, deels in Nederland (Utrecht) en deels in Archaia Epidavros in Griekenland (Aanrader!)
Met Nieuw Grieks kunt je wel uit de voeten op je vakantieadres in Griekenland.

Een hoog IQ ideaal? Niets is minder waar. Wellicht is het enige verschil met anderen, dat hoogbegaafden soms meer uitdaging nodig hebben. Met name in de school- en studietijd is dat het geval. Er is toenemende aandacht voor talent en voor de maatschappelijke en economische noodzaak geen talent verloren te laten gaan. Daarom iwordt ook overheidssubsidie besteed aan het bevorderen van o.a. onderzoek voor effecten van versnellen, over meervoudige intelligentie, over hersenonderzoek,
over ontwikkeling van sociale vaardigheden en over emotionele intelligentie.
Daarnaast bestaat er de MENSA voor hen en is er een praktische organisatie: HINT Nederland, een federatie van verschillende regionale HINT verenigingen. In 1994 werden de eerste lokale HINT-verenigingen opgericht door verontruste ouders van hoogbegaafde kinderen die zagen dat er ondanks veel gepraat, weinig gedaan werd voor de positie van het hoogbegaafde kind. Het verontrust mij overigens wel dat op de website van HINT (bijgewerkt tot febr. 2007) een vermelding staat:

NB: bij gebruik van Internet Explorer werken de link-knoppen mogelijk pas na 2x klikken. Onze excuses voor dit ongemak.
Vast bedoeld voor hoogbegaafden (kunt u tot twee tellen?) Whahaha ;)

Op de basisschool kan een leerkracht (in het middelbaar onderwijs heet ie opeens docent, maar ze doen hetzelfde: kennis overdragen, 'uitstrooien') signaleren al hij/zijn intelligenke kids in de klas heeft.
Alleen van (hoog)begaafden wordt immers verwacht dat zij jarenlang beneden hun mogelijkheden presteren en dat zij zich daarbij niet vervelen. Dit is de reden waarom (hoog)begaafden inderdaad frequent (ver) beneden hun capaciteiten gaan presteren.
Waarschijnlijk heeft het met gebrek aan competitiedrang te maken dat (hoog)begaafde meisjes het vaker en eerder opgeven om hun werk af te maken, dan (hoog)begaafde jongetjes. Niet zelden vallen (hoog)begaafde kinderen dan ook verschillende onjuiste diagnoses ten deel die door leerkrachten vermoed worden.
Meisjes staan vaker en eerder in de klas bekend als dagdromers.

Dagdromen... ja lekker met dit warme weer.
Heerlijk, om al wegdromend, je opeens af te vragen:
Hoe staat het eigenlijk met de snelheid van de opwarming van de aarde?
Maken we het smelten van de polen nog mee?
Waarom ben ik er? We gaan allemaal weer dood. Wat blijft er over? Een herinnering, een zucht in de tijd.
Wat is de kansberekeningsformulie om te bepalen of je een relatie en kinderen krijgt? Puur eigen keuze? Toeval? Of een hogere macht?
Die Einstein met zijn E=MC in het kwadraat. Energie! Volgens mij een Perpetuum Mobile!
Wat zou er werkelijk gebeuren als je sneller dan het licht voortsnelt? Je moet jezelf kunnen zien 'vertrekken', dus wordt je steeds jonger.
Ja, lekker bakken in de zon en steeds jonger worden...
Sommige vragen, daar krijg je nooit een antwoord op, hoe lang je er ook op studeert of puzzelt.
Dus laat maar lekker sudderen. Cést la Vie!

Wil je toch wat te doen hebben: ga dan even puzzelen met L´oeuf. Een puzzel, bedacht door de wonderbaarlijke Nederlander Oskar van Deventer. Deze labyrintachtige puzzel, gemaakt in de vorm van een ei, won eervolle prijzen op de 2e jaarlijkse mondiale puzzel- ontwerpcompetitie in Antwerpen. Het Franse woord "L'oeuf" betekent "het ei" wat hier natuurlijk het sleutelwoord is. Het doel is simpelweg de twee delen van elkaar te scheiden en terug naar het begin te brengen. Het zal moeilijker blijken te zijn dan je denkt. Beslist geen 'eitje'
Het ding is o.a. te koop via Ultragadgets

Excuus, als je het 'te moeilijk' vond. Excuus ook voor de 'hoeveelheid' (zie ik nu: wat een blog, haast 4 of 5 in één)

Toevoeging 14.05.2008 13.03 uur:
nee , ik heb geen zonnesteek!

© Matti, 14 mei 2008
illustrissimus anno MMVIII
Wat stuf om te lezen, voordat je bevangen wordt door de warmte.
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: