zaterdag 10 mei 2008

75. Moederdag

Morgen, zondag 11 mei, is het weer moederdag (en ook 1e Pinksterdag).
Moederdag wordt gevierd ter ere van het moederschap. De meeste mensen zijn gelukkig wel blij met hun moeder (Tja anders was je er niet hè?, logisch). Toch kan ik me wel voorstellen dat niet iedereen een gelukkige jeugd heeft gehad, of wat moeite met hun moeder hebben. Misschien heb je geen moeder meer, omdat ze is overleden. Dan is het toch ook goed om -even- aan haar te denken...
Over het algemeen vindt men het wel fijn om moeder even in het zonnetje te zetten (moeder zelf ook uiteraard). Ik heb ook een leuk cadeau voor haar gekocht en natuurlijk neem ik bloemen mee.

In Nederland en vele andere landen valt Moederdag op de tweede zondag in mei. In de omgeving van Antwerpen wordt Moederdag op 15 augustus (Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart, Sainte- Marie of Moederkesdag) gevierd, sinds 1913. In Frankrijk is het Moederdag op de laatste zondag van mei - tenzij Pinksteren op die dag valt, dan is het de eerste zondag in juni. In Spanje wordt El día de la Madre de eerste zondag in mei gevierd. In het Verenigd Koninkrijk valt Moederdag op de vierde zondag van de vastenperiode, dus drie weken voor Pasen.

Moederdag werd in 1908 bedacht door Anna Jarvis uit West Virginia in de Verenigde Staten. De feestdag heeft zich in zijn huidige vorm vanuit de Verenigde Staten over de rest van de westerse wereld verspreid. In gezinnen die Moederdag vieren staat de dag tegenwoordig in het teken van het verwennen van moeder. Ze krijgt veelal ontbijt op bed en cadeaus en huishoudelijke taken moeten, voor zover dat niet al gedaan werd, door vader en de kinderen worden verricht. Vaak hebben de (kleine) kinderen op school cadeaus gemaakt.

Nou vaders, maak je borst alvast maar nat!
Als je niet wilt afwassen of koffiezetten, dan neem je moeder (cq ega) gezellig mee uit eten!
Misschien is het een leuk idee om met de kinderen samen, moeder mee naar het strand te nemen, want het wordt lekker weer. Nu maar niet hopen dat half Nederland bij Zandvoort, Noordwijk of Scheveningen in de file (en in de hitte) staat met een oververhitte motor. (haha, meteen alweer een idee voor een nieuw blog)
TIP: Zoek een rustig plekje op om er even tussenuit te gaan, dat vindt moeder vast fijn. Bijvoorbeeld, de Zeeuwse kust, Wassenaarse Slag of Kijkduin. Ook bij de Hondsbosse Zeewering liggen geen honderden zonnebaders denk ik.

Ik wens alle moeders een fijne ontspannen moederdag.

© Matti, 10 mei 2008
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: