vrijdag 28 maart 2008

29. Fitna en de pruimeboom

De pruimeboom
Eene vertelling ¹

De Fitna-film
Een reflectie 2


Jantje zag eens pruimen hangen,
O! als eijeren zo groot.

Geertje zag eens moslems lopen
O, hij vond ze idioot


't Scheen, dat Jantje wou gaan plukken,
Schoon zijn vader 't hem verbood.

't scheen dat Geertje ze wou pesten
Ofschoon 't kabinet dat zeer verdroot


Hier is, zei hij, noch mijn vader,
Noch de tuinman, die het ziet:

Het is hier, of Midden-Oosten
Noch in Quatar dat men 't ziet


Aan een boom, zo vol geladen,
mist men vijf zes pruimen niet.

In een land vol allochtonen
mist men één, twee moslems niet


Maar ik wil gehoorzaam wezen,
En niet plukken: ik loop heen.

Maar ik wil toch laten weten
Door een filmpje, hoe 'k er op schiet


Zou ik, om een hand vol pruimen,
Ongehoorzaam wezen? Neen.

Zou ik om opinie geven?
Ach, mijn Fitna, die verscheen


Voord ging Jantje: maar zijn vader,
Die hem stil beluisterd had,

Voorts ging Geertje, naar de massa
Die zijn film bekeken had


Kwam hem in het loopen tegen,
Vooraan op het middelpad.

Kwam de pers in Nieuwspoort tegen
Vooraan liep men hem haast plat.


Kom mijn Jantje! zei de vader,
Kom mijn kleine hartedief!

Kom op Geertje, zei men minzaam
Doe nou rustig, alsjeblief'


Nu zal ik u pruimen plukken;
Nu heeft vader Jantje lief.

Wat heb jij toch vreemde nukken
Malle vent, een rare pief.


Daarop ging Papa aan 't schudden
Jantje raapte schielijk op;

Onbedaarlijk moest men lachen
Geertje zei: t viel toch wel mee


Jantje kreeg zijn hoed vol pruimen,
En liep heen op een galop.

Hij kreeg dan ook geen ovatie
Neen, mijn Geertje, ga toch heen.


¹ Hiëronymus van Alphen
(1746 - 1803)

2 Matti @Hyves
(2008)


[ Proeve van Kleine Gedigten voor Kinderen , 1779 ]
Proeve van variant voor volwassenen, 2008]

'Shalaam'
Fatima
Zou Geert wel eens een pruimpje geproefd hebben?


© Matti, 28 maart 2008
Ironische persiflage op de actualiteit.
Voor alle duidelijkheid: met deze ironische reflectie beoog ik op geen enkele wijze forse
(politieke en/of maatschappelijke) kritiek te leveren op welke persoon dan ook,
ook op de heer Wilders niet.
Dit blog is slechts een creatieve uitingsvorm, een gedachtenspinsel.

Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
Je kunt ook lid worden van mijn blog op hyves:
http://matti84.hyves.nl/
Dan blijf je op de hoogte van nieuwe schrijfsels.

Geen opmerkingen: