woensdag 21 januari 2009

174. Dansen met Barack

- column -

"Tonight, we celebrate. Tomorrow, the work begins,"
Vanmorgen zit ik wat commentaren te lezen op allerlei journalistieke en nieuwssites. Het onderwerp hoef ik natuurlijk niet toe te lichten: Inauguratie van Barrack Hoessein Obama, de 44e president van de United States.

Gisteren zat de halve wereld aan de buis gekluisterd. Natuurlijk heb ik ook vol spanning gekeken. Alles wat ik van plan was om over hem te bloggen, laat ik nu maar achterwege. Het meeste is gezegd. Van de ene op de andere minuut is ook de website van het Witte huis gewijzigd. George W. Bush is daar verdwenen, nog sneller dan hij in levende lijve met een helicopter werd 'afgevoerd'. De site wordt binnenkort gevuld (door Obama's ambtenaren) met nieuwe plannen en ideeën. Laat ik mijn commentaar maar laten bij: Het was een bijzondere dinsdag, met veel emoties. Er komen nog heel veel dinsdagen.. niet allemaal met een inauguratie en volgeschoten enthousiastelingen. Laat ik maar eerlijk zijn: ik moest wel een traantje wegpinken, nu afwachten of hij (BHO) inderdaad 'land's Hope' wordt. Barack lijkt me een man die dicht bij de mensen staat. Hij oogt 'back to basic'. Ja mag rechtstreeks met 'm mailen en hij is een vent waar menige vrouw wel bij in de buurt wil komen. Hij heeft charisma, dat zal niemand ontkennen.
Op de site van ABCNews is The first copple's first dance te zien. Bovendien meldt ABCNews: 'Obama and first lady Michelle Obama planned to attend 10 official balls this evening'. Dat is niet mis.
Dat doet me opeens denken aan een filmpje 'Barack bij Ellen', van een tijdje geleden. Toen was hij nog geen president. Zou hij nog wel eens een dansje willen wagen? Het lijkt me leuk als hij hier eens in de discotheek zou komen. Ik zou geen 'nee' zeggen op 'Save the last dance for me'. Maar Barack heeft eerst andere dingen aan zijn hoofd en is zich er drommels van bewust dat miljoenen met spanning kijken naar zijn aanpak. Hij heeft veel beloofd, maar nu nog zien of hij het allemaal waar kan maken. Het gaat immers niet best met de Amerikaanse economie en zal hij het tij zien te keren? Weet hij de 'schwoem' erin te houden?




Barack bij Ellen
(YouTube)






Met dank aan Reuters en ABCNews voor de foto's.



© Matti, 21 januari 2009
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
Ook gepubliceerd op mijn Schrijfblog bij Trouw
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
Meer blogs lezen? Kijk hier voor het Overzicht van mijn blogs op hyves.

Geen opmerkingen: