dinsdag 13 januari 2009

171. Niet een beetje, maar 'altijd verliefd'

-column-

In het NRC-Handelsblad is vandaag een interview te lezen met ene Arthur Aron, een Amerikaanse psycholoog. Hij meldt dat de hersenen van mensen die al twintig jaar of langer samen zijn en zeggen 'nog steeds verliefd' te zijn, daarbij dezelfde (hersen)gebieden nog evenzo actief zijn als bij pasverliefden. Arthur Aron en enkele van zijn collega’s hebben dat aangetoond. Aron is werkzaam bij de Stony Brook University in New York. Tja, Amerika weer, denk ik dan argwanend, maar in dat opzicht is dit wel een opsteker voor mensen met een langdurige relatie. Een degelijk onderzoek is natuurlijk nooit weg. Hoe komen ze daarbij, zou je denken. De psychologen scanden de hersenen van mensen die ongeveer twintig jaar samen waren en zeiden dat ze nog steeds verliefd op elkaar waren. Die twee uitgangspunten moesten dus onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ze werden daarbij 'geconfronteerd' met een foto van hun geliefde. Dat zal vast niet enorm 'schrikken' geweest zijn, want je hebt al 20 jaar elkaar in de ogen gekeken en in de loop der jaren ben je natuurlijk niet meer 'die jonge bink'of dat 'vertederend schatje'. Een kale plek op het hoofd, rimpels naast de oogleden en het wegwerken van de eerste grijze haren komen dan eerder ín beeld' en daaraan wen je vanzelf. Wat blijkt? Dezelfde hersengebieden bleken in deze test geactiveerd te worden als bij pasverliefden. Met één verschil: geen angst en stress van een nieuwe verliefdheid. Mogelijk blijft één op de tien stellen daarom zo lang verliefd.

Volgens Aron was al veel langer bekend wat de basisvoorwaarden zijn voor een langdurig goede relatie: goede communicatie en geen grote problemen zoals armoede, oorlog, de dood van een kind of depressie. Tja, dat kan natuurlijk een groot deel van de wereldbevolking niet zeggen. Voor een blijvend gelukkige relatie is echter meer nodig, bijvoorbeeld dat partners blij zijn met elkaars successen en die ook vieren. Om zo 'verliefd' te blijven helpt het volgens Aron ook om 'samen nieuwe dingen te ondernemen', bijvoorbeeld samen kanoën of naar de opera gaan, als je dat nog nooit gedaan hebt.'

Altijd verliefd, dat lijkt me een heerlijk vooruitzicht. Om dat te blijven, moet ik dus nieuwe en spannende dingen gaan ondernemen. Met kanoën heb ik helaas niets, want ik ben veel te bang dat ik omsla en mezelf dan niet kan bevrijden uit zo'n smal bootje. Ook ben ik geen echte opera-fanaat. Jammer voor Aron. Ik durf mij ook niet met een parachute uit een sportvliegtuig te werpen, ik blijf liever met beide benen op de grond. Wat moet je dan wel doen? Survivals? Spectaculaire ondernemingen? Welk succes zou ik kunnen gaan vieren? Ik geniet ook zo wel van een lekker glas wijn, daar hoef ik niet een marathon voor gelopen te hebben. Volgens mij liggen er in het hele leven uitdagende en nieuwe dingen te wachten. Gewoon de sprong maar maken, iedere dag weer, denk ik dan. In dat opzicht ben ik ontzettend benieuwd naar de reacties van mensen die al 'meer dan 20 jaar verliefd' zijn. Of zou Aron geen verschil maken tussen begrippen 'verliefdheid' en 'liefde'? Volgens mij is ware liefde de basis voor een lange geslaagde relatie. Verliefdheid gaat toch over? Of heb ik dat mis? Bij 9 van de 10 dus wel, zegt Arthur Aron.
Of zijn die Amerikanen doorgaans 'super-lovers?' Ik vraag het me af...
'Altijd verliefd', het lijkt me alle stormen te kunnen doorstaan.


Bron: NRC, 13 januari 2009, Altijd verliefd, het kan zeker

© Matti, 13 januari 2009
Ook gepubliceerd op mijn Schrijfblog van Dagblad Trouw.
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
Meer blogs lezen? Kijk hier voor het Overzicht van mijn blogs

Geen opmerkingen: