zaterdag 17 januari 2009

172a. Toelichting (extra blog bij 172.)

Diverse mensen hebben gereageerd op mijn blog 172.:
Nieuwe avonturen van Nadja Anatova. Hartelijk bedankt daarvoor!
De aanzet voor dat blog zat al enige tijd onafgemaakt in mijn laptop, dus dacht ik: nu afmaken. Er is in het blog 'Nadja Anatova' een groot aantal 'nieuwe woorden' verwerkt, met de letters n en a. Ik had de keuze uit een nog groter aanbod (Van Dale is bijna onuitputtelijk).
Extra blij ben ik met het feit dat het blog door hyves is 'UITGELICHT'.
Ik ben mij er terdege van bewust dat het blog voor velen misschien 'te hoog is gegrepen'. Niemand gaat zoveel woorden, die voor hem/haar onbekend zijn, in een woordenboek opzoeken. Een bescheiden uitleg is dacht ik op zijn plaats. Om het blog goed tot zijn recht te laten komen, heb ik zelf ook enkele woorden opgezocht en de betekenis ervan gelezen, zoals annihilator, nefastische enz.

Nacaraat is oranjegeel (bijvoeglijk naamwoord). Ik heb even getwijfeld of je dan over een nacarate of nacaraatkleurige avondlucht moet spreken. Bij azuur (hemelsblauw) is het namelijk azuren lucht of azuurblauwe. Het woord nacaraat staat helaas niet in het Groene boekje of Van Dale online (wel in de papieren van Dale, Kramer en Koeders). Mijn taalgevoel zegt me dat je mag spreken over een nacarate verkleuring, een oranjegele horizon... Trouwens, ik vind zonsondergangen altijd heel mooi, fascinerend, ik geniet ervan.

Het is altijd prachtig (voor taalfanaten) om nieuwe woorden te leren kennen. Misschien zijn er in dit blog wel meer woorden die je even moet opzoeken, zoals bijvoorbeeld annihilator (brandblusapparaat) of noctambulisme (slaapwandelen). Onze taalcultuur herbergt een scala aan prachtige woorden die maar zelden worden gebruikt.. nefastische, almagamisch, approbatie, enz...

De taalvaardigheid van iemand met een HBO-opleiding kun je toetsen. Dat wordt gelukkig door diverse instanties ook gedaan. De gemiddelde Nederlander (met een redelijke opleiding) gebruikt circa 10.000 woorden(die hij/zij paraat heeft en toepast) en hoeveel staan er in Van Dale? Juist! Naar schatting kent men circa 45.000 - en in het gunstigste geval tot 250.000 - woorden. Ik leer ook steeds weer nieuwe woorden kennen en probeer mezelf steeds weer te corrigeren. Soms lees ik over mijn eigen gemaakte fouten heen.
Een veel gemaakte uitspraakfout (schrijffout) - ook door de presentatoren het NOS-journaal - is: Een aantal mensen hebben gisteren meegedaan aan... Dat moet zijn: een aantal mensen heeft. Het werkwoord 'hebben' slaat op 'aantal' (enkelvoud) en niet op 'mensen' (meevoud). Let er maar eens op! Het is slechts een illustratief voorbeeld, hoe lastig de Nederlandse taal is. Er zijn talloze voorbeelden te noemen. Op geboortekaartjes zie je vaak gedrukt: Wij zijn dankbaar met de geboorte van onze zoon en broertje Daan. Dat kan namelijk (taalkundig en reeël) niet. Dat is een contaminatie (moet zijn: onze zoon en ons broertje). Natuurlijk zijn de ouders heel blij, maar in de haast hun opwinding vergeten ze vaak de standaard drukvoorbeelden (oeps!) van de drukker te corrigeren ;) Dus moet ik altijd weer glimlachen als ik een dergelijk kaartje ontvang.
Een woord dat ikzelf erg mooi vond in dit blog: arbeidsbemiddelingsorganisatie (aan elkaar gescheven: arbeid + bemiddeling + organisatie !)

Voor handige tips over taal kun je ook terecht bij:
http://taaladvies.net/
http://woordenlijst.org/
Wil je nog een stapje verder gaan, dan kun je bijvoorbeeld eens kijken bij: het Departement
Taal- en cultuurstudies Van de Universiteit van Tilburg. Daar staan veel interessante boeken over Taal. Ook op de nieuwspagina van de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit van Utrecht, zijn aardige dingen over taal te vinden. Dat is wellicht voor bloglezers niet zo boeiend. Het meest praktische is misschien wel: veel schrijven, oefenen en je laten bijsturen. Blijf gewoon lekker bloggen, net zoals ik!

Test je taalkennis!
Wil je je kennis van spelling en grammatica eens testen? Dat kan bijvoorbeeld hier, maar ook bij het Groot Dictee.

Oeps, wat een dictaat hè,'k stop maar gauw...

© Matti, 17 januari 2009
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: