donderdag 31 juli 2008

Mijn verloofde: Désireé Clary

Graag wil ik jullie allen voorstellen aan Désireé, die korte tijd mijn verloofde was. Ze ziet er toch wel bekoorlijk uit, vind je niet? Qui, un beau fille.
Désireé Clary werd geboren als dochter van de rijke zijdehandelaar François Clary (1725-1794) en Françoise Rose Somis (1737-1815) en leerde na de dood van haar vader ons als broers (Napoleon en Jozef) Bonaparte kennen. Aanvankelijk maakte mijn broer Jozef haar het hof, maar op 21 april 1795 verloofde ze zich met mij, Napoléon. Haar zuster Julie was inmiddels met Jozef getrouwd. Toen ik echter Joséphine de Beauharnais leerde kennen verbrak ik de verloving met Desirée.

Ze is daarna met een ander getrouwd. Désireé trad op 17 augustus 1798 te Sceaux in het huwelijk met generaal Jean-Baptist Bernadotte. Bernadotte werd in 1818 als Karel XIV Johan tot koning van Zweden en Noorwegen gekroond. Koningin Desideria — zoals Désireé vanaf dan werd genoemd — kon echter niet aan Zweden wennen en bracht — vooral voor 1823 — veel tijd door in Parijs. Ze stierf op 17 december 1860 te Stockholm, anderhalf jaar na de dood van haar enige kind: Oscar I.


© Napoléon, 31 juillet 2008
Gepubliceerd op:
http://napoleon1813.hyves.nl/blog/14675392/Mijn_verloofde_D_sire_Clary/iN6t/

Geen opmerkingen: