vrijdag 1 augustus 2008

Mijn vrouw: Joséphine de Beauharnais


Joséphine de Beauharnais, geboren als Marie-Josèph-Rose Tascher de la Pagerie (Les Trois-Îlets (Martinique), 23 juni 1763 – Rueil-Malmaison, 29 mei 1814), verwierf haar grootste bekendheid als mijn echtgenote.

Joséphine werd geboren in Martinique als dochter van de Franse kolonistenzoon Joseph Tascher de la Pagerie en de Franse kolonistendochter Rose-Claire des Vergers de Sanois. Haar vader had als page aan het Franse hof gediend en kwam rond zijn 20ste jaar terug naar Martinique als aide-de-camp van de Franse gouveneur aldaar. Joseph sloot een voordeling huwelijk met de Franse kolonistendochter Rose-Claire, die uit een rijke familie stamde. Het echtpaar woonde op de plantage waarover zij de leiding hadden en die later van de ouders van Rose-Claire werd gekocht.

Joséphine werd als kind "Yeyette" genoemd in de familiekring; een naam die haar door haar verzorgster was gegeven. "Yeyette" was de eerste van drie dochters van Joseph en Rose-Claire. Na haar volgden Catherine-Désirée en Marie-Françoise ("Manette").

Na de staatsgreep van 18 Brumaire (nevelmaand - 9 november 1799) leerde Marie-Rose mij (Corsicaan) kennen. Ik was verrukt van de zeven jaar oudere "Creoolse". Daarom noemde ik haar Joséphine, omdat ik dat erg romantisch vond.

Joséphine en ik trouwden op 9 maart 1796 in het geheim met elkaar en het huwelijk werd gesloten door kardinaal Fesch. Joséphine kocht Malmaison, een buiten. Ook woonde ze met mij een tijdlang in de Tuilerieën.

Meer informatie:
Wikipedia: Joséphine de Beauharnais


© Napoléon, 1er august 2008
Gepubliceerd op:
http://napoleon1813.hyves.nl/blog/14690130/Mijn_vrouw_Jos_phine_de_Beauharnais/Pocg/

Geen opmerkingen: