zaterdag 2 augustus 2008

Een fransman door de bocht

Wij hebben helaas een aantal veldslagen verloren. De paarden hebben wij ingeleverd, zeker na de enorme veldslag van 1815 bij Waterloo. De techniek is inmiddels voortgeschreden. Momenteel zijn de vervoersmiddelen met veel Pk's in zwang geraakt. Qui, l'automobile, een zichzelf voortbewegend voertuig. Dat begon al in de jaren 30 van de 20e eeuw. Ach, wat was dat een prachtige tijd. Pierre Boulanger, een Bourgondische ingenieur bij Citroën, bedacht het concept voor wat de Franse tegenhanger van de Duitse Kever moest worden. Hij wilde dat de auto zuinig was (minstens 1 op 20), goed genoeg geveerd om een mand eieren zonder breken over een landweg te kunnen vervoeren, eenvoudig te besturen door een boerin, zodat ze zelf naar de markt kon gaan om haar spullen te verkopen, de cabine hoog genoeg om er zonder je hoed af te nemen in te kunnen zitten, en die het hele jaar gewoon buiten kon blijven staan.

Het resultaat kent iedereen: de lelijke eend of Deux Chevaux zoals de Fransen hem noemen. Weldra stond bij de modale Fransman zo'n exemmplaar voor de deur, op het erf of in la garage. De tweede wereldoorlog gooide roet in eten wat betreft de start van de serieproductie (een aantal prototypes wachten verstopt onder een hooiberg op het einde van de oorlog), maar na de officiële presentatie in 1948 was het succes niet meer te stoppen. In de jaren 60 was de vraag zo groot dat kopers een leveringstijd van meer dan 2 jaar accepteerden. Uiteindelijk werden er 5.114.959 exemplaren geproduceerd. Dat grote aantal voertuigen, aangevuld door andere automerken, leidt in Frankrijk tot extreem hoge verkeersconcentraties. Lichte aanrijdingen zijn aan de orde van de dag. De zware overigens ook. Veel fransen lopen met een stapel bekeuringen in hun binnenzak, maar betalen ho maar... Als de Franse presidentsverkiezingen plaatsvinden, dat is iedere 7 jaar, lijkt het een goede gewoonte dat de nieuwe aangetreden president kwijtschelding verleent voor alle lopende bekeuringen aan 'lichte' verkeersovertredingen. Een soort 'generaal psrdon'dus. Die kwijtschelding, de amnistie, past eigenlijk niet meer in deze tijd, vindt men. Dat is een vreemde eend in de bijt. Vreemde eend of niet, dat zou ook in Nederland een leuk idee zijn. Er schijnen namelijk automobilisten te zijn, die vrijwel wekelijks geflitst worden. Waarom? Om de rijkskas te spekken. Wat een pech als je net de bebouwde kom uitrijdt met 57 km per uur. Je bent de pineut. Minus de verplichte correctie, compensatie van 2 of 3 km/uur, levert dat minstens 20 eurootjes op voor de grote kist. Dus amnistie. Dat kan een escape geven.

Of die 7-jaarlijkse amnistie gecontinueerrd moet worden, is de hamvraag. Er is namelijk in Frankrijk een discussie gaande of dit nog wel kan in een moderne democratie. Nu moeten we helaas weer tot de volgende amnistie even wachten, want mesieur Sarkozy is daarmee nog niet zo lang actief, met Carla Bruni, de schone dame aan zijn zijde. Hij heeft wel wilde plannen, maar geen enkele presidentskandidaat durft te stellen dat hij bij zijn aantreden geen amnistie zal verlenen. Er worden veel verkeersovertredingen begaan en het rijgedrag is nogal eens merkwaardig, ondefinieerbaar of onbeschoft. De gemiddelde Fransman en Française is niet bepaald een correcte autobestuurder. Vooral op de Routes Nationales wordt vaak te hard gereden. Bumperklevers kent men hier ook en er wordt nog steeds te weinig afstand gehouden. Ook nu de Franse wetgeving hier veel strenger in is geworden, lijkt het wel of het tegengestelde effect ontstaat. Voetgangers bestaan amper in de ogen van de Franse automobilist. Wie naar de overkant wil, zal moeten rennen voor zijn leven. Alcohol in het verkeer blijft ook populair in dit wijnland en wordt nog steeds maatschappelijk geaccepteerd. Automobilisten die bij de lunch twee glazen wij drinken, treft men overal. Als een Fransman de bocht door wil, kan dat maar op één manier: de bocht afsnijden en met twee wielen op de andere weghelft rijden. Veel auto's voeren onvoldoende verlichting, vooral in het begin van de avond. Tegenliggers doen weinig ter zake.
Het kan dus aantrekkelijk zijn om de bekeuringen van een paar jaar te bewaren
en te wachten op de nieuwe president en de amnistie.

Dus: dim uw lichten en bewaar uw overtredingsbonnen.
Verstop daarna uw automobiel onder de hooiberg. Het kan lonend zijn.


Eveneens gepubliceerd op:
http://napoleon1813.hyves.nl/blog/14717273/Een_fransman_door_de_bocht/6Ddj/
© Napoléon, 2e august 2008

Geen opmerkingen: