donderdag 19 februari 2009

192. Idiote droom

Wie verschil maakt tussen droom en werkelijkheid
is nog niet voldoende wakker geworden.

Cees Buddingh, Nederlands letterkundige schrijver/dichter (1918-1985)
-----------------------------------------------------

Op het gevaar af dat ik allemaal psychotheraputen, psychologen en andere lieden op mijn dak krijg, schrijf ik maar eens op wat een merkwaardige droom ik vannacht had.

Vanmorgen werd ik wakker en ik had zo raar gedroomd. Dat heb ik wel eens meer en daar zal ik geen uitzondering op vormen. Ik droomde dat er een hele knappe vent zoals Brad Pitt (ja 'k dacht zelfs dat het Brad was) bij mij in bed lag en die van alles met me wilde doen, hij voelde aan me en zo. Het zal wel de droom van veel hetero-vrouwen zijn... Hij begon met heerlijk zoenen en mijn gezicht werd helemaal nat.
Vrijwel in een fractie van een seconde was Brad weer verdwenen en in een flits zat ik opeens in de trein en ik was allerlei rapportages aan het nakijken. Naast mij stonden metershoge dossiermappen en 'k had het idee, dat ze allemaal doorgeworsteld moesten worden, omdat het barstte van de taal- en spellingfouten. Eveneens moest ik allerlei synomiemen bedenken en ik kwam er niet uit. Ik moest stukken tekst herschrijven, want het was zo pleonastisch en bombastisch als maar zijn kan. Alles stond in het Italiaans gesteld en het werd me een hele puzzel. Opeens stond ik in de paskamer bij H&M en ik kon de jeans niet meer uitkrijgen en werd helemaal benauwd dat de verkoopsters zouden toesnellen om er wat te zeggen. Als in een flits droomde ik dat ik weer op bed lag in de slaapkamer (hoewel, daar lag ik in feite ook wel).
Gek, toen stond mijn hele familie in de slaapkamer en ze kwamen mijn pyjama uittrekken. Een gezellige boel. En ik draag haast nooit een pyjama, alleen een groot T-shirt. Ze trokken met zn allen aan me en begonnen gezamenlijk hard te lachen. Vervolgens gingen ze aan de slag met allemaal boodschappen op mijn lijf te stapelen. Niets economische recessie, er waren meer dan voldoende producten om niet alleen mij vol te laden, maar het hele huis te bevoorraden. Ik kon het niet van me af duwen, het was heel zwaar en ik werd helemaal warm. Daarna knapten al die pakken uit elkaar en er stroomde allemaal nat spul uit en ik werd ook helemaal nat en warm. Toen droomde 'k weer dat mijn vriend bovenop bij me lag en ik had een heerlijk ontspannen gevoel. Vrijwel direct werd ik toen wakker. Ik ging rechtop zitten en ik merkte dat 'k helemaal zweterig en klam was. De dekens zaten allemaal door de war en toen was er helemaal niets, geen Brad Pitt, geen trein, geen familie, geen geen boodschappen en ook mijn vriend niet. Jammer dan voor de supermarkt dat ze in nu geen extra omzet hebben, spijtig voor de wetenschappelijke onderzoekers die 'fast transponding' bij het treinvervoer bestuderen, jammer voor Brad, omdat hij niet de kans had mij te leren kennen, maar gelukkig voor de familie dat ze niet midden in de nacht bij mij in de slaapkamer aan het werk moesten en mijn vriend? ..... tja ...

Natuurlijk, ze zeggen: dromen zijn bedrog, en zo'n 'hele film' duurt soms een paar seconden, maar toch. Het rare is dat zo'n gekke droom in je gedachten blijft hangen. Merkwaardig eigenlijk, dat je al die dingen door elkaar droomt. Andere mensen hebben dat ook wel eens denk ik. Of ben ik een uitzondering? Nee toch? Ik ben benieuwd hoeveel mensen er wel eens meer raar gedroomd hebben. Misschien zelfs nog veel heftiger dan ik...

© Matti, 19 februari 2009
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: