maandag 16 februari 2009

190. Voetbalplaatjes (sonnet)

'Nee, ik heb geen voetbalplaatjes meer, net weggegeven'







Een sonnet, gemaximaliseerd tot veertien regels
legt mij haast onbetwist het zwijgen op
ware het niet, dat ik met eigenwijze kop
ze soms bedenk bij Appie Heyn en 't incasseren van de zegels

loop ik de winkel uit, dan staan ze daar, de jonge vlegels
'of ik meteen nog voetbalplaatjes af wil staan'
'ach' denk ik dan, 'ik laat ze ook niet in de regen staan'
het zijn maar kinderen en geen gewiekste boerenvlegels

het moet zo zijn, met mijn sonnet op rijm
dat 'er een wijze les te leren valt'
'ja', zeg ik met genoegen: 'dat is geweldig fijn'

nog even en ik had het haast verknald
dit dichtsel nagenoeg voltooid, zonder sjagrijn
een voetbalplaat is leuk: maar liever zelf 'gebald'


Fredericus Klinkerd,
een eendagsvlieg,
tijdelijk pseudoniem van Matti






--------------------------------------------------------
Rijmschema conform de regels Rijmschema Sonnet abba / abba / cdc / dcd
Helaas zal dit exemplarisch dichtsel onvoldoende erudiet zijn om een plek in 'De Nieuwe Gids' te vergaren: wellicht te zijner tijd in de 'Aller-allernieuwste gids' ;)

Idee: Artikel over Voetbalplaatjes, Tammo Bijmolt, hoogleraar marketingonderzoek aan de RUG. 'De succesvolle actie met de gratis voetbalplaatjes is beter voor het imago van Albert Heijn dan het eveneens doorslaande succes van de wuppies ruim twee jaar geleden. Het doet de supermarktketen goed om wat 'volkser' te lijken en de loyaliteit van mannelijke consumenten te stimuleren.'
Zibb, Voetbalplaatjes-hype
Nee, ik stuur ook geen kinderen weg, als ze om plaatjes vragen.

© Matti, 16 februari 2009
Sonnet over een sonnet
- zojuist vanavond bedacht, na opmerking over mijn rijmschema bij 189. Sonnet Koning Midas - met aangepast Alternatief rijmschema : abba, cddc, efe, ghg hahaha
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: