donderdag 20 november 2008

Mijn Russische veldtocht in 1812

De Russische veldtocht wordt beschouwd als één van de grootste militaire misrekeningen uit de geschiedenis. Het zou mijn grote triomphtocht moeten worden. Het werd een grande debâcle, we verloren hierbij 98% van onze aanvankelijke sterkte. Kort tevoren had ik nog een laatste bod voor vrede gestuurd naar Sint-Petersburg. Ik kreeg echter nooit antwoord en dus gaf ik bevel om Russisch Polen binnen te trekken. "Over twee maanden vraagt Rusland mij om vrede" ('Avant deux mois, la Russie me demandera la paix'), veronderstelde ik. Dat bleek echter een misvatting. Helaas, het is niet anders. De veldtocht naar Moskou begon op 23 juni. Ik stak namelijk op 24 juni 1812, met het Grande Armée, het grootste leger tot dan toe in de Europese geschiedenis, de Nemen-rivier over. Die rivier vormde de grens tussen het door de Fransen beheerste hertogdom van Warschau en Litouwen, dat in de Russische invloedssfeer lag. Het Grande Armée was als volgt ingedeeld:
De centrale aanvalsmacht met 250.000 man onder het persoonlijke commando van mij, de keizer; twee andere frontlegers onder Eugène de Beauharnais (80.000 man) en Jérôme Bonaparte (70.000 man); twee aparte corpsen onder Jacques MacDonald (32.500 man) en Karl Schwarzenberg (34.000 Oostenrijkse troepen); een reserveleger van 225.000 man. Daarnaast waren 80.000 man van de Nationale Garde opgeroepen voor volledige militaire dienst voor het verdedigen van de keizerlijke grens van het Hertogdom Warschau. Formidable! Ik, Napoléon, L'Empereur, stond aan het hoofd van het grootste leger uit de geschiedenis: 771.500 man van zeker twintig nationaliteiten, onder wie ook Nederlanders. Een 'Armée formidable'. (Daarover, de betrokkenheid van de Nederlanders, die bij mij dienst hadden genomen, schrijf ik later nog eens). Binnen zes maanden waren negen van de tien soldaten omgekomen.

Het doel van de aanval op Rusland was bedoeld om Tsaar Alexander I te dwingen mee te doen met mijn blokkade tegen Groot-Brittannië. Mijn leger werd verwelkomd door de bevolking van Polen en Litouwen, die mij als bevrijder beschouwde.
Drie maanden na het begin van de campagne, na de Slag bij Borodino, had ik mij strategisch verschanst in Moskou. Het was half september en de Russen staken de stad in brand bij hun vlucht naar het oosten. Daardoor raakten de Fransen verstoken van onderdak en voorraden.
Ik bleef vijf weken in Moskou, omdat ik verwachtte dat de Tsaar zich zou overgeven en een vredesakkoord zou ondertekenen dat ik had opgesteld. Eind oktober besloot ik tot de terugtocht, net toen de winter was ingezet.
De soldaten van de Grande Armee stierven als ratten bij de terugtocht naar het westen. Slechts 50 duizend man bereikten Vilnius op 8 december.
De Russen bereikten de stad een dag later en namen verschrikkelijk wraak op ons, de Fransen. Niettemin waren de meeste van mijn soldaten gestorven door kou, honger en ziekten tegen de tijd dat Tsaar Alexander I op 22 december de stad binnentrok. Toen besloot ik terug te keren naar Frankrijk, en ik vertrok op 5 december richting Parijs.

Tot zover even een toelichting op mijn Russische veldtocht. Dan weten jullie dat ook weer.

Napoléon, 20 november 2008

7 Hyvers respecteren dit
  • Anke
  • Wienie
  • Yadrian
  • Wil
  • Edith
  • Machgyel Adryaenssen de Ruyter
  • Sandra Bieckmann
  • Sandra Bieckmann

    Sandra

    Lijkt mij een vreselijk koude bedoening te zijn geweest. Dat je door het klimaat de slag verliest. Het vaak van die kleine dingen die het verschil zijn tussen overwinning en verlies.
    20 nov 2008, 02:25
  • Edith

    edith

    Stukje geschiedenis........
    20 nov 2008, 19:11
  • Wil

    Leeuwinnetje

    Zo, Napoléon, dank u voor dit kort vertelsel.
    Hiermee heb ik er weer iets bijgeleerd.:-d
    20 nov 2008, 20:31
  • Gerry Mulder

    Gerry

    zo'n 130 jaar later maakte een oostenrijkse gemene meneer vrijwel dezelfde fout.alleen bij een andere stad.

    gerry
    20 nov 2008, 20:58
  • Wienie

    Wienie

    Dat waren nog eens gevechten.....:horseride:
    21 nov 2008, 18:15
  • Mieke

    Mieke

    Super, om die verhalen weer te lezen :) kan er geen genoeg van krijgen.
    22 nov 2008, 14:23
  • Maarten

    Maarten

    Maar de veroveringsdrang was nog niet uitgewoed, als ik uw geschiedenis een beetje ken!
    23 nov 2008, 04:29
  • Jolka

    Jolka

    ...was u mijn leraar geschiedenis maar geweest... dan was mijn cijfer vast hoger geweest d

Geen opmerkingen: