vrijdag 14 november 2008

141. Mijn verstand zet ik op nul

Soms vind ik het lekker om even helemaal niets te doen. Mijn hoofd leegmaken. Als je alles wat op je af komt, zou moeten verwerken, dan wordt je stapelgek.
Het begint meteen al als je je huis binenkomt. Nee eerder al, in de brievenbus, beneden in de hal, daar springen de folders je haast tegemoet. Nauwelijks heb je de sleutel van de voordeur omgedraaid als je thuis komt, of daar komt de hele handel op je af. Als ik de 'oogst' mee naar boven heb genomen en op tafel leg, dan wordt ik haast crazy. Aanbiedingen van de supermarkt, de buurtsuper, computerzaken, bouwmarkten, allerlei speelgoedwinkels met Sinterklaasfolders, DVD's en weet ik al niet meer. Ze vertellen allemaal dat je dat allemaal nodig hebt. Nee, ik hoef geen vierpersoons kant-en-klaar magnetron maaltijden (waarom zijn er geen 1-persoons pakketten in de aanbieding?) Hola, zegt een glimlachende man in tuinoverall: 'Het is nu de tijd om blad te blazen'... Wat? Een bladblazer? Hoe verzinnen ze het. Nee, ook geen bladblazer. Die blaadjes waaien toch vanzelf wel weg? Ik wil geen laminaat leggen, potten verf voor de helft van de prijs en betontegels lijken me veel te zwaar. Nee, ook hoef ik niet bang te zijn dat mijn begrafenis niet goed geregeld zou zijn. Ook geen cursus 'leer beter gitaar-spelen' bij een gerenommeerd Instituut (Laat Ons Incasseren) met een digitale assistent. Het mag dan wel uniek hier in de omgeving zijn, maar aan een cursus Internetten voor ouderen, daaraan heb ik geen enkele behoefte. Mijn laptop is al aangesloten en oud ben ik niet (nou ja, je wordt vanzelf ouder). Ik hoef ook geen nieuwe mobiele telefoon en een kerstdiner reserveren voor slechts' 150 euri (wees er snel bij!), dat is niet aan de orde. Kerstdiner? Het is nog begin november... Er lagen eveneens wel vier kleurenfolders van telefoonwinkels die met de nieuwste apparaten op de proppen komen. Allemaal gratis! 0,00 euro
Geloof het maar. Als je de kleine lettertjes leest, moet je een 2-jarig abonnement afsluiten voor 17, 20 of 25 eurootjes in de maand. Dat betekent dus minimaal 24 maanden betalen, een uitgave van pakweg € 450,- om te bellen, als je de rest niet meerekent!. Kassa! Ik laat me voortaan dus maar bellen. Da's veel goedkoper.

Eenmaal achter de buis, schreeuwen de reclames je nog een keer tegemoet: of ik naar Fortis kom met met geld of een tweede bril aanschaf voor de halve prijs. Nee, niks van dat alles. 'k heb gelukkig nog geen bril nodig. Ik wil niks, ik wil gewoon rust. Mijn hoofd leegmaken. Het is dan heerlijk om lekker even te eten en ondertussen even in de krant te kijken of in de intermediair, de NRC Next of een leuk magazine.

Opeens gaat de telefoon. Ja, mijn vriendin, denk ik dan. Nee hoor, iemand die zijn naam niet noemt en vraagt: 'Mag ik u even wat vragen stellen? Nou ja, vragen staat vrij. Wie bent u? vraag ik dan beleefd. Nog geen naam of toelichting. Een vaag persoon dus. 'Wij hebben een fantastisch aanbod voor u.' Of ik er wel eens aangedacht heb dat mijn energie straks op is. 'Energie op? Ik heb zat energie, ik ben namelijk nog lang niet uitgeblust. Nee, uw energieleverancier.' 'Nou, meneer, dat ben ik namelijk zelf, ik zorg zelf voor voldoende energie en af en toe laad ik de motor weer even op. Ik ga lekker lopen of even heerlijk trimmen.' 'Nee, mevrouw, u begrijpt het verkeerd, het gaat om gas en elektriciteit. U betaalt misschien wel teveel.' 'O, dat zit ik niet op de komma uit te rekenen hoor en verder gaat dat prima hoor, het licht brandt hier en ik heb ook verwarming en de douche doet het uitstekend.' 'Zou u niet overwegen om over te stappen? Overstappen, waarnaar toe dan?'. Naar Oxxigo of zoiets.
Mag ik bedanken, het gaat al jaren prima en de stroom doet het hier uitstekend en ik heb verder geen tijd.' Gek, dat al die bedrijven altijd tijdens je maaltijd bellen...Zouden ze er zoveel belang bij hebben dat de helft van Nederland verhuist van leverancier? En die andere helft dan? Die wordt vast gebeld door de andere partij. Hebben ze er nooit bij stilgestaan dat de meeste mensen tussen half zes en zeven uur aan het avondeten zitten? Die medewerkers van die Callcentra hoeven zelf vast niet te eten. Of die halen zo'n magnetron-maaltijd bij Appie, uit de reclame-aanbieding. Van al dat staren op die beeldschermen hebben ze vast een tweede bril moeten aanschaffen, voor de helft van het geld. Veel verdienen zullen ze vast niet, want de reserves gaan naar de pensioenvoorziening... Zo blijven we nog wel even bezig.

Weet je wat ik ga doen? Mijn hoofd leeg maken. Gewoon niks, lekker zaterdag even de deur uit. Ontspannen lopen, ipod mee, mn Reeboks aan en forget it. Het licht gaat simpelweg uit en de verwarming kan laag. Het ontbijt heb ik dan achter de kiezen en van de winter ga ik toch geen laminaat leggen.. no way. Ik loop gewoon langs de bouwmarkt, nee, niet naar binnen, maar verder, het bos in. Heerlijk zuurstof opsnuiven. Lekker gezondheid opdoen. Nee, ik hoef geen andere auto en of er wel voldoende 'vibratie' en-weet-ik-wat-voor-bevorderende-chemische-stoffen in mijn bodylotion zit, wat boeit het. Ik hoef geen bloembollen te bestellen voor het voorjaar, want dat lukt slecht op een balkon. Kijken of mijn pensioenruimte voldoende is, dat kan op een later moment nog wel en daar denk ik nog niet aan.
Weet je wat? Als het zaterdagmorgen droog is, dan laat ik alle folders netjes in de brievenbus zitten, nee beter nog: ik gooi ze meteen in de bergruimte in een grote doos bij het oud papier. Dan ga ik dus eerst lekker lopen. Nee, niet op die nieuwe schoenen uit de zojuist gearriveerde folder, maar gewoon op mn ouwe getrouwe Reeboks. Heerlijk genieten van die mooie herfstkleurtjes, nu het nog kan... Helemaal gratis en voor niets. Ik zet mijn verstand op nul en laat al die adviseurs bij het Callcentre lekker bellen... ik ben er niet. Trouwens, over bladblazers gesproken: kan er iemand niet een blazer uitvinden die al die reclame-bladen wegblaast? Hahaha...

O, ja, kunnen jullie me nog even een folder sturen van mooie wandelplekjes , voor tips over mooie wandellocaties in Nederland houd ik me aanbevolen





© Matti, 14 november 2008
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.


______________________________________
Reacties (op hyves.nl)

  • Edwin

    Edwin

    Geweldige blog weer. Bij die callcenters werken ze van 8 tot 21 uur. Bij uitstek belt men rond etenstijd omdat dan de meeste mensen thuis zijn. Het basissalaris is een 'fooi' maar de bonusregeling goed en dus moet er zoveel mogelijk worden afgezet. Een fijn 'verstand op nul' weekend gewenst.
    14 nov 2008, 13:26
  • Juliette

    Juliëtte

    :clap: hahaha irritant he, altijd dus onder het eten! altijd!
    leuk geschreven (y)
    14 nov 2008, 13:41
  • Gerda

    Gerda J.

    :rolling: U bent lekker op dreef!

    :protest: Super-irri vind ik altijd het schreeuwerige GRATIS:blablabla: , alsof we met z'n allen debiel zijn, tsss! :doiknowyou:

    Lekker uitwaaien, bij voorkeur aan zee, heerlijk!
    14 nov 2008, 14:04
  • Erika

    Erika

    en als je dan een keertje op een reclame stuit die je dan wel nodig kan hebben en je gaat naar de winkel wat denk je "uitverkocht" pfff niet meer voorradig, grrrrrrr.

    ben wel lid geweest van een blad voor wandelroutes maar helaas moet je daar dan weer wel voor betalen.

    wandelze meid, maak je koppie maar lekker leeg en geniet van de mooie herfstkleuren nu dat nog kan.
    xxx
    14 nov 2008, 15:07
  • Ellen

    Ellen.

    Je hebt natuurlijk helemaal gelijk!! Weg met die zooi! Ik zie in de winkel wel wat ik leuk vind! Daarom heet het shoppen (lopen en in rekken snuffelen tot je erbij neervalt, that's all a girl wants!)!

    Mooie wandelplekken?
    Rond austerlitz, hoge vuursche (niet lage want sinds Bea daar weer wil gaan wonen is het nog drukker en loop je over oranje geschminkte koppen in plaats van oranjebladeren :d ) en natuurlijk richting de Veluwe...gewoon ergens afslaan en je ziet wel!

    Geniet!!! (maar wel op tijd terug voor de intocht he!! ;) )
    liefs Ellen
    14 nov 2008, 15:15
  • Marianne

    Marianne

    De call-centers spreken altijd met de huishoudster! Werkt prima. :marlinde:
    14 nov 2008, 17:24
  • John Kerkhof

    John

    Mijn leven is een stuk prettiger geworden sinds onze brievenbus de sticker draagt die aangeeft dat we 'nee' zeggen tegen ongeadresseerde reclame. :-d
    14 nov 2008, 17:41
  • Aaltje

    Aaltje

    Haha
    T'is net alsof ik mezelf hoor klagen
    Af en toe heb je idd z'n dag nodig, lekker met je zelf afspreken vandaag moet niets!
    Geloof dat ik er binnenkort ook maar weer een inplan.
    X Aaltje
    14 nov 2008, 17:59
  • Gerry Mulder

    Gerry

    zorg dat je zo n sticker krijgt net als John, en je zult zien..no more folders honey..

    gerry xxx
    14 nov 2008, 18:14
  • Wil

    Leeuwinnetje

    Als ze me al weten te vinden, die callcenters dan zeg ik gewoon: ik doe geen zaken over de telefoon. Of, ook een goeie: nee hoor, die woont niet meer op dit adres...

    Maareh, ik loop graag een keertje met je mee hoor...Veel plezier op je looproute.
    15 nov 2008, 00:01
  • Elfriede

    Friedje

    Wat een heerlijk verhaal. Ik kom zelf uit Haarlem en woon al weer 10 jaar in het Drents/Friese woud! Heerlijk, wat een wandelgenot hier! Kom en geniet zou ik zeggen!

    Heb zelf ooit 25 jaar geleden bij zo'n call center gewerkt,ff tussendoor, ja zelfs toen was het er al, inderdaad altijd bellen ...Lees meer
    15 nov 2008, 04:14
  • Brenda

    Brenda

    Tip: Als een callcentrum belt en vraagt of je tijd hebt zeg je ja hoor....ogenblikje. Je legt het toestel weg en gaat rustig iets anders doen......half uurtje ofzo.

    Dit schijnt trouwens ook te helpen ;)


    15 nov 2008, 13:45
  • Marianne

    Marianne

    @ Brenda
    Dat is wat mijn kinderen doen. :-d
    Mijn man pakt altijd in een taal op die zij niet spreken, werkt ook prima.
    15 nov 2008, 16:03
  • Matti

    Matti

    @allen: Ik vind de diverse 'oplossingen' om die Callcentra-medewerkers van je af te schudden, werkelijk schitterend. Briljante aanpak soms. Als ik zo de reacties lees, dan is niemand in Nederland blij met die activiteiten van die Callcentra. Waarom bestaan die überhaupt nog, vraag je je af. Als iedereen categorisch hardnekkig de boot afhoudt, dan zou het toch een keer moeten stoppen ;) er is dan namelijk geen 'omzet' meer te behalen...of is dat een te simpele redenatie?
    15 nov 2008, 16:40
  • Marianne

    Marianne

    @ Matti
    Mijn reactie komt niet vanuit Nederland. Helaas geldt dit voor heel Europa. Erger als de dit vind ik het contact met verzekeringsmaatschappijen of banken. Dat moet nu ook via alle callcenters en kost mij veel geld en een hoop geduld.
    15 nov 2008, 17:40
  • Litha Antwerpse

    Litha uit Antwerpen

    Als ik hoor dat het over een Bank gaat; zeg ik meteen: "Oh, maar daar moet je geld voor hebben, ik kom amper rond aan het eind v d maand." Dan is hun interesse meteen over.

    Verkopen ze wijn dan ben ik geheelonthouder en vind drinken "afschuwelijk"... (6)

    Is het voor enquêtes dan geef ik meestal een antwoord dat tussen 2 mogelijkheden valt. Daar krijgen ze een punthoofd van.

    Maar ik wordt niet gemeen, want ik heb er zelf 5 jaar gewerkt en het is geen pretje!
    Ik heb nog steeds medelijden met ze. :'( ;-)
    15 nov 2008, 22:19
  • Leyla

    Leyla

    Haha, je hebt zelf energie!(y)
    16 nov 2008, 17:37
  • Arnoud Jordan

    Arnoud

    Op je vaste lijn een antwoordapparaat aansluiten, welke na 1 bel al in werking treed. Hebben ze ook een hekel aan :-d . Nadeel is wel dat je je eigen familie of vrienden zelf moet bellen :s .

    Ik ga met Ilse mee. Hier in de omgeving van Arnhem (Veluwe en Veluwezoom) is het erg mooi wandelen. Ook de uiterwaarden zijn een bezoekje zeker waard.

    Groetjes
    18 nov 2008, 16:20
  • Jane

    Jane

    Reclame is verleiding.
    Peperdure advertenties, tv-spots, folders en posters, doen ons verlangen toch?

    Ik vraag me weleens af hoe effectief telemarketing eigenlijk is?
    Wetend dat mensen rond etenstijd thuis zijn, hopend een klant te scoren, terwijl de warme maaltijd van de potentiele koper koud staat te worden?
    De verleiding is soms zóóó groot
    om idd de hoorn op de haak te gooien!
    Maar ach, de marketeers doen ook hun werk.

    22 nov 2008, 11:28

Geen opmerkingen: