donderdag 22 oktober 2009

245. Digital life



Wees gewaarschuwd: dit is een blog van niks, miniem qua toegevoegde waarde. Blog 245 wijd ik maar eens aan het digitale leven op social networks. Ik schrijf maar eens een keer gewoon van me af, recht toe recht aan. Het 'digital life' kan soms erg fluctueren, schommelen of whatever. Vrienden komen en gaan. Dat geeft op zich niets. Echte vrienden, (internationale) contacten, familie en studiegenootjes ontmoet ik weer via een ander medium (FB) en voor mijn werk houd ik alles absoluut buiten hyves. Op hyves, blogger en Trouwcommunities 'dump' ik mijn schrijfexercities. By the way: Om van anglicismen maar niet te spreken: 'Blog van niks' is taalkundig een aanfluiting. Linguïstisch onvermogen. 'Niks' is spreektaal, niets meer en niets minder.

Nadat ik een paar dagen met andere dingen ben bezig was geweest, log ik ergens begin vorige week weer in op hyves. Meteen zie ik dat mijn vriendenaantal fors is gedaald. Er zijn gelukkig ook weer nieuwe vriendenaanvragen. Welkom! Nu moet ik eerlijk zeggen dat het begrip 'vrienden' erg relatief is. De meeste mensen in mijn vriendenlijstje ken ik niet echt ín real life', op een paar na. Dat zijn enkele familieleden, één collegaatje, mensen die ik al eens heb ontmoet, waar ik een redactievergadering (voor een andere externe website) mee heb gehad. Eén contact die ik niet gepland had ( in de sauna, ja heus!) en één waar ik al eens een kop koffie mee heb gedronken. Het grootste deel bestaat echter uit - zoals ik het al eens elders las - 'vage onbekenden'. Nu is dat helemaal geen probleem, want mijn aanwezigheid op hyves wordt slechts ingegeven door het feit dat ik er blogs op publiceer. Dat is ook de reden dat ik hier ben. Wellicht ben ik voor andere hyvers ook een 'vage onbekende'. Ik hoor nu eenmaal niet bij de BN-ers of BH-ers. Anderhalf jaar geleden maakte ik een account aan, begon met 1. Mijn eerste webblog en sindsdien zijn er heel wat schrijvelarijtjes gevolgd. Het is ook bijzonder aardig dat een aantal mensen mij volgt en ook het (betere) schrijfwerk van andere bloggers mag ik graag lezen. Ik leer er ontzettend veel van. Sommigen waardeer ik echt enorm om hun vocabulair. Die staan gelukkig nog in mijn lijst. Opeens signaleer je dan de daling van het aantal vrienden. Meteen vraag ik mij af hoe dat komt. Daar moet ongetwijfeld een reden voor bestaan. Met een speciaal programmaatje kan ik volgen wie er 'stilletjes' van mijn hyves verdwijnen. Sommige namen of Alter Ego's zeggen mij helemaal niets, maar er zijn ook namen bij van vrienden en vriendinnen met wie ik heel wat informatie heb uitgewisseld. Ik respecteer velen van hen enorm! Sommigen zijn haast echte vrienden. Dat schrik je wel even als ze opeens vertrokken blijken te zijn en dan denk ik: waarom zegt men niet gewoon dat ze van je pagina vertrekken? Ik weet het, er is geen enkele verplichting, je hoeft niets te verantwoorden, maar toch... Nadat ik de nieuwe vrienden heb toegevoegd en verwelkomd, wordt het lijstje weer wat voller. Nu gaat het mij absoluut niet om aantallen, want het is onmogelijk om bijna 400 vrienden bij te houden. Gelukkig heb ik er niet ruim 42.000 (Wouter Bos) of 51.000 zoals de bekende hyver van Idols, Nikki K. Dat lijkt me ook onmogelijk om met zoveel mensen een persoonlijke band op te bouwen. Het is al lastig om 'in real life' vier of vijf vrienden goed te onderhouden.
Er gebeuren ook wel gekke dingen, laat ik maar eerlijk zijn. Laatst kreeg ik een nogal compromitterende foto toegestuurd van iemand, een voor mij volkomen onbekende vrouw. Een illustratie van een dubieuze website geplukt en waar men mij in meende te herkennen. No way! Deze 'vriendin' heb ik rigoreus van mijn hyves verwijders en dat haar ook vooraf gemeld.


Zelf heb ik mij een half jaar geleden ook wel eens vergist met het plaatsen van een foto, omdat ik soms met mijn profielfoto's experimenteer via programmaatjes als photofunbox enz. Daarbij probeer ik het allemaal wel netjes te houden. Maar: wie maakt er geen fouten? ik moet de eerste nog tegenkomen.
Het voelt heel vervelend als je vermoed dat er achter je rug om allerlei wilde verhalen over je worden verteld. Toen heb ik echt serieus overwogen om meteen maar met hyves te stoppen. Die gedachte heb ik weer van mij afgezet, want per slot van rekening wil ik wel blijven bloggen. Het credo 'wie schrijft, die blijft', gaat niet zonder meer op. Wees gerust: ik heb besloten om nog maar even te blijven. Wat ik wel gek vind, dat ik opeens van sommige hyves-vriendinnen of -vrienden van de ene op de andere dag niets meer hoor.
Ondertussen ben ik ook met andere dingen bezig en wie weet, komt er ooit een boekje met mijn beste blogs of wellicht een debuutroman. Tegen de tijd dat het zover is, zal ik een ieder informeren. Ik heb nu geleerd dat je ook niet al te veel persoonlijke informatie op het Internet moet zetten. Wie meer van mij wil weten, is denk ik slim genoeg. Van Pippeloentje tot en met uulet, you know ...

Ook is hyves zeker geen datingsite. Sommigen denken van wel. Daar bestaan andere gremia voor. Je moest eens weten wat voor idiote onbetamelijke merkwaardige voorstellen ik soms ontvang. Binnenkort schrijf ik ook daar misschien ook nog wel een blog over! Alvast een tipje van de sluier: ik kreeg vandeweek een uitnodiging om even mijn adresggevens door te SMS-en, want hij (ja een hij - 40-plusser, getrouwd, academicus met een IQ van 142 (zei hij zelf ;) ) wilde mij een leuk presentje toesturen en daarna ook een afspraakje maken in de late avonduren en hij vond het niet erg om te blijven slapen....
Ik wel dus. Hij dacht zeker dat mijn IQ beneden de 80 lag... Slimme manier om zo achter al je NAW- gegevens te komen plus je mobiele nummer (... en nog meer...).

Een tip: Voor dates kun je onder andere bij D-date, Lexa, E-maching, Relatieplanet en dergelijke terecht. Berichten die beginnen met: 'Hey sgatje, zullen wij niet eens samen een keer lekker n*****' of erger nog, verdwijnen in een groot archief...
Voor de rest: ik houd 'in real life 'gewoon contact met de mensen die ik ken en vertrouw. Met alle respect, iedereen mag wat mij betreft doen en laten op hyves, wat hij/zij zelf wenselijk acht. Voordat ik commentaar op dit wanstaltig schrijfsel krijg: ik weet het, dit blog lijkt (taalkundig, linguïstisch) qua adequaat vocabulair helemaal nergens op, maar ik moest het gewoon snel kwijt.



Nog een laatste verzoek:

Als je mijn pagina toch wilt verlaten, neem dan de moeite om even aan te geven dat je je afmeldt.
Nou doei!.

Hoe krijgt ze het weer voor elkaar hè? Veel tekst, weinig zinvols.
Het is bijna weekend. Ik leg even de digitale pen neer. Misschien nog één blogje morgen ...
was getekend, miss Anonymus, alias MJAL, malle babbe, lady digibeet, auteur van Nothing dus..
>> een oud, werkeloos en zielig vrouwtje...gheheheh... ( voor schrijfcompaan S !)


© Matti, 22 oktober 2009
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: