zondag 25 oktober 2009

248. Cappuccinoblog ( 6 ) ... Een poot uitdraaien

Dan hadden we afgelopen week nog het DSB-debâcle. Woekerrentes, ofte wel een provisie van 80% die bovenop de leningen komt.
Het kan nog erger. De 15-dagen lening die het bedrijf Ferratum sinds kort aanbiedt is onlangs al terecht door het Nibud op de korrel genomen. Over het bedrag van 100, 200 of 300 euro wordt voor 15 dagen namelijk 25% rente gevraagd. Dat is, rekent het Nibud voor, 600% op jaarbasis. Lenen tegen 600%, wie wil dat nou niet, zou ik bijna zeggen. De werkelijkheid blijkt veel smakelijker! De effectieve rente voor zo'n lening is op jaarbasinamelijk...: 21176%, rekent Thijs uit op eco.nomie.nl. Natuurlijk, spaar- en beleggingsproducten zijn vaak behoorlijk ingewikkeld. Economie is niet mijn sterkste kant, maar dit noem ik gewoon: een poot uitdraaien.

Kijk voor de uitleg van Thijs op: http://eco.nomie.nl/2007/08/een-poot-uitdraaien/

'Cappuccinoblog', een kort sfeerblog van maximaal 100 woorden.
Idee: http://espressostories.com/


© Matti, 25 oktober 2009
Ook gepubliceerd op mijn Schrijfblog bij Trouw.
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: