dinsdag 16 februari 2010

277. Verkiezingsmarkt

Jesper besloot zich een avond te oriënteren
bij de fanatieke politieke dames en heren
met de nieuwe verkiezingen in zicht
wenste hij zich graag degelijk voorgelicht

een verkiezingsdebat met informatie
en doordachte adviezen over integratie,
milieubeleid, welzijn en jongerenwerk
iedere partij maakt zich daarvoor sterk

waarom nu juist links gekoerst, niet rechts
of in het bescheiden midden slechts?
de arme drommel kon helaas niet kiezen
hij kreeg de indruk dat niemand wou verliezen

een informatiemarkt met veel gezwets
aan elke tafel onophoudelijk geklets
De posters, in diverse maten, lagen torenhoog
Wie is het nu - dacht Jesper -die hem bedroog?

Hij keek eens rond, tafels enorm beladen
met stickers, folders en informatiebladen
Het leek allemaal heel degelijk en net
bij de één pepermunt en elders weer een pet

enthousiaste vrijwilligers, ze deden hun best
maar was het door overdaad nu net niet verpest?
alle initiatieven en programma's ten spijt
aan hem niet besteed, die politieke vlijt

met mooie vierkleurenfolders in zijn hand
stapte hij voorwaarts, afwezig, nonchalant
iedereen wilde hem wel overtuigen en strikken
herhaaldelijk moest hij flink even slikken

"de hele mikmak gooi ik resoluut en fier'
dacht Jesper, in de schuur bij t oud papier
een echte beslissing kon hij niet maken
zou hij dit keer stilletjes afhaken?

acht, dacht hij, zonder mijn weifelende stem
zat men uiteindelijk toch wel klem
een politiek gekibbel en heisa allemaal
hij vluchtte kordaat weg van het kabaal

inmiddels, wars van het debat
vertrok hij, 't klamme voorhoofd kleddernat
en op de drempel bij de deur
zei hij: 'het blijft gekalel en gezeur

het lijkt hier net een kippenhok
zo meteen neem ik maar eerst een slok
een stevige oppepper, twee glazen vol
dat geeft mij vast meer ontspanning en lol'

De gemeentebode keek hem doordringend aan
Tot ziens meneer, ík ben erg met u begaan
ze werken allemaal naar een climax toe
en worden van inspanning niet moe'

iedereen jaagt elkaar in de gordijnen
de partij die weg moet, zal heus niet verdwijnen
het hele circus kost ontzettend veel geld
van onze belastingcenten, welgesteld.

'U heeft gelijk, het helpt geen zier
liever maak ik thuis bij mijn Lena plezier'
k ga zelf ook huiswaarts beste man, want ik ben moe
Zelf eveneens aan ontspanning even toe

Gehersenspoeld en drie uur later
stond hij weer buiten met een kater:
dat gekissebis rond de politiek
het maakt mij misselijk en ziek

als straks de stembus opengaat
dan zit ik heus niet in een spagaat
ik pak het rode potlood, vastberaden
en zet een punt, dat zal ontladen.


© Matti, 16 februari 2010
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: