vrijdag 5 februari 2010

272. Cappuccinoblog... Het mag warm worden


Of het aan mij ligt weet ik niet, maar het Nos-journaal en het programma Netwerk hebben heel wat teweeg gebracht afgelopen week. Ik ben geschrokken, want men wist te melden dat sinds 1998 is de aarde niet meer is opgewarmd. Dat terwijl wetenschappers jarenlang iets anders uitgebazuind hebben. Dus verdraait men belangrijke rapportages. Wie moeten we nog geloven? 55% van Nederland zou onder de zeespiegel liggen of zoiets. Het IPCC-rapport dus.
Volksverlakkerij... Op het belangrijke congres in Kopenhagen hebben de duizenden deelnemers in ieder geval met elkaar afgesproken, dat 'we ernaar streven dat de aarde niet verder opwarmt'. Waar gaat het om? De ijskap lijkt nu opeens niet meer zo hard te smelten. Voordat we hier in Nederland met zijn allen een halve meter onder water zitten, duurt vast nog even en een heleboel milieuonderzoekers, oceanologen, klimaatdeskundigen en noem er nog een paar, moeten eerst maar eens orde op zaken stellen. Hoe zit het nu met de ozonlaag, de CO2-uitstoot en onze fossiele brandstoffen? Wie heeft nu eigenlijk invloed op het weer?. De zon staat er al eeuwen. Het mag voor mij best opwarmen hoor, even een korte periode tussen nu en september, rustig naar een graadje of 28.



-- 198 woorden --
'Cappuccinoblog'*, een kort sfeerblog van maximaal 200 woorden.
(*Begrip, bedacht door mij; onder het drinken van een heerlijk kopje cappuccino heb je net even tijd om een - niet al te lang - blogje te lezen).

© Matti, 5 februari 2010
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
Meer blogs lezen? Kijk hier voor het Overzicht van mijn blogs



---------------------------------------------------------------
Dit hoort niet meer bij mijn blog, maar even onderbouwd voor de Bèta-mensen:
De Canadese onderzoekers McIntyre en McKitrick wezen in 2005 op statistische onjuistheden in temperatuurreconstructies. De meetreeksen die gebruikt zijn, blijken volgens hen te kort om vast te stellen dat de huidige opwarming significant afwijkt van natuurlijke variaties.
Nu komt het: Het IPCC heeft in principe als doel zonder partijdigheid en op wetenschappelijke wijze een duidelijke, transparante en objectieve evaluatie te maken van de beschikbare wetenschappelijke, technische en socio-economische informatie in verband met de klimaatveranderingen. IPCC-rapporten horen objectief om te gaan met beleidsrelevante wetenschappelijke, technisch en socio-economische factoren. Ze moeten aan hoge wetenschappelijke en technische maatstaven voldoen. En dus niet op basis van columns van journalisten of bergwandelblaadjes, fotokiekjes van amateurs die in een bootje bij de ijskap rondgevaren hebben etc.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Opwarming_van_de_Aarde

Geen opmerkingen: