donderdag 28 januari 2010

270. Cappuccinoblog ... 150 vrienden

Het menselijk brein kan vriendennetwerken van meer dan 150 personen niet bijhouden, zo bleek uit studies in de jaren '90. Nu blijkt dat hetzelfde principe geldt voor online netwerken. Dat bestudeerde professor Robin Dunbar van de universiteit van Oxford. Hij kwam er in de jaren '90 achter dat 150 personen het magische getal is voor het onderhouden van relaties. Zolang een netwerk van mensen onder dit aantal blijft, kunnen mensen snappen hoe de relaties zich hierin ontwikkelen. Dunbar heeft nu nagegaan dat dit aantal ook online klopt. Over het algemeen houden mensen via netwerksites contact met gemiddeld zo'n 150 personen, ondanks dat je 'vriendenaantal' veel groter kan zijn, zegt hij in een interview met de Britse krant The Times. Interessant genoeg zijn vrouwen een stuk beter in het online onderhouden van vrienden. Dames, heb je dat goed gelezen? Uit de studies van Dunbar blijkt dat mannen een grote behoefte hebben om anderen fysiek te zien. Zie je, daar ga ik dan met mijn pakweg 420 vrienden. Mijn inschatting is dat ik met zo'n 60 mensen digitaal contact heb. Dus als je wel eens een bericht(je) terug van mij ontvangt, dan behoor je bij mijn 'close friends'. Bofferds.


-- 199 woorden --
'Cappuccinoblog', een kort sfeerblog van maximaal 200 woorden.
(Begrip, bedacht door mij; onder het drinken van een heerlijk kopje cappuccino heb je net even tijd om een -niet al te lang - blogje te lezen).

Gepubliceerd na een tip van een hyves-vriend.
Bron: De Telegraaf, 26 januari 2010

© Matti, 28 januari 2010
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: