woensdag 20 januari 2010

266. Klikkerdeklik

- Column -

De Universiteit van Tilburg start na een tijdje intern experimenteren morgen met een nieuwe sociale netwerksite.
Clique ** gaat het heten. Dan kom ik eindelijk ook eens met een primeur. Nouja, primeur, het is al in diverse kranten en andere media, waaronder een interne nieuwsbrief van de UvT, bekend gemaakt hoor. Journalisten zijn meestal haantje de voorste bij zulke nieuwsitems. Ik niet, want ik ben geen persmuskiet. Toch zal het misschien voor het eerst zijn dat je erover leest.
Omdat veel mensen nogal belang hechten aan hun privacy, is clique veel geavanceerder opgezet. Men hoopt men met dit nieuwe sociale netwerk ervaring op te doen. Bij Facebook en hyves zijn er nog wel wat aanmerkingen te maken op dat punt.
Gebruikers kunnen in Clique hun privacy beter regelen, doordat ze per item kunnen instellen welke bekenden (collega's, vrienden of familie) daarnaar mogen kijken. Dat is geen slecht uitgangspunt denk ik. Ook kunnen 'vrienden' zomaar weer verdwijnen, zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen. Als iemand één of twee jaar niet actief is geweest in je vriendenlijst, dan verdwijnt hij of zij met de stille trom. Dus: geen klikerdeklik meer. Bij andere sites moet je die bewust verwijderen of als je irritante personen kwijt wil, moet je op de 'deleteknop' drukken. Bij Clique gebeurt dat vanzelf, zeggen de ontwerpers. Het lijkt het echte leven wel, want als je tijdenlang van een vriendin of vriend niets hoort, dan denk je: wat heb ik eigenlijk aan die vriendschap?
Clique is niet commercieel en maakt deel uit van het Europese onderzoeksproject Primelife. Daarin nemen zo'n 15 organisaties deel, waaronder universiteiten en computerbedrijven (je kunt haast wel raden wie daarvoor belangstelling heeft)
Bij Clique is er geen enkele toekomstverwachting over het aantal gebruikers. Dat kan echter zomaar explosief groeien, dat kun je ook bij Facebook, LinkedIn, MySpaces en Hyves constateren.
Helaas is er nog weinig informatie over dit project op Internet te vinden en ook is niet bekend of iedereen zomaar kan meedoen. Dat gaat echter wel komen, let maar op na publicatie van dit blog!
Als je op http://clique.primelife.eu klikt, krijg je een inlogscherm, waarop nu nog slechts zeven (20 januari, 11.39 uur) nieuwe deelnemers te vinden zijn (of er is in het verborgene een veel grotere groep, dat zal natuurlijk wel). Heel misschien ga ik mij ook wel aanmelden als 'Teddybeertje', 'Miss Pinguin', 'Heartbounce', 'Piggy', 'Cosy Rabbit' Lostlady', 'Honnepon', 'Grey shadow' of whatever. Ik loop het risico meteen een fikse waarschuwing te krijgen, als ik mij aanmeld, want je zult waarschijnlijk wel bij de UvT moeten werken of studeren. Dus ik weet het nog niet. Voorlopig gaat het nog steeds prima op hyves met mijn vriendinnen en vrienden. Wat ik niet kwijt wil, krijg je toch niet te horen (verder heb ik geen geheimen hoor) en de intimi weten toch wel wie ik ben en wat ik doe. Enfin, dan zijn jullie - mijn 420 'digitale' vrienden - weer op de hoogte.
Meteen heb ik dan weer een redelijk inhoudelijk aanvaardbaar blog neergepoot. Straks zal ik ook met Twitter even op dit blog attenderen. Wie weet, of er belangstellenden zijn, die het willen lezen.
~grijns~


Clique: http://clique.primelife.eu
** Clique is a demonstrator of a privacy-enhanced Social Network Site that is being developed within the EU FP7 funded PrimeLife project.

Bronvermelding:
http://www.tilburguniversity.nl/faculties/law/research/tilt/news/ (English)
http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0910/10/tilt.html (Ned)
http://www.nd.nl/artikelen/2010/januari/19/universiteit-start-met-sociaal-netwerksite-clique (Nederlands)

© Matti, 20 januari 2010
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: