maandag 8 februari 2010

274. Lang leve 'The Sims'

Over spelende meiden, sexy avatars en huiselijkheid op het scherm
'steeds meer moeders gamen'


Vandaag maar weer even een blogje met wat reflectie op een dagbladartikel. Met verbazing sloeg ik de krant open, waar een bijdrage te lezen was over een promotieonderzoek naar videospelletjes. Waar je tegenwoordig al niet op kunt promoveren. Mirjam Vosmeer deed onderzoek naar onder meer het spelen van videogames door vrouwen. Nu ben ik helemaal geen videospelletjesfanaat. Wii, Nintendo, Xbox en wat het ook moge zijn, kunnen mij allemaal gestolen worden. Op Facebook erger ik mij bijvoorbeeld blauw aan alle verzoekjes om 'Farmville' aan te vullen, omdat iemand zonodig een geit of koe nodig heeft om de virtuele stal vol te krijgen.
Zinloos tijdverdrijf lijkt mij dat. Een ander onderzoek zegt weer dat gamers de leiders van de toekomst zijn. Moeten we ons dan allemaal in 'World of warcraft', 'Lemmings' of 'Runescape' storten? 'De vaardigheden die gamers leren, maken dat zij bij uitstek geschikt zijn voor het moderne bedrijfsleven', schreven de hoogleraren John Seely Brown en Douglas Thomas van de University of Southern California onlangs op de site van het wetenschappelijke zakenblad Harvard Business Review. De wetenschappers lieten zich lovend uit over de voordelen van gamers als werknemers. Ook Price WaterhouseCoopers, een op zich toch wel gerenommeerd bureau, sluit zich in de gelederen aan, evenals IBM.

Terug nog even naar het onderzoek naar videogames van Mirjam Vosmeer. Een deel van haar onderzoek betrof de ervaring van 23 vrouwen met het videospel 'The Sims'. Het blijkt dat vrouwen dit als een soort 'momentje voor henzelf' beschouwen. Verder werd naar 104 meiden in de klassen 3, 4 en 5 van het middelbaar onderwijs een vragenlijst gestuurd. Het blijkt dat meiden vanaf 15 jaar minder interesse hebben in videospelletjes. Ja, dank je de koekoek, dan gaan ze zich meer voor jongens interesseren en zich een beetje optutten en stappen. Daar hoef ik geen communicatiewetenschappen voor te doen.

Een andere krant (ND) spreekt van een 'kwalitatief onderzoek'. Of ik het onjuist interpreteer weet ik niet, maar een aantal van 23 respondenten lijkt mij nu niet bepaald toereikend om daar een doctorale graad mee te behalen. Misschien zijn de promovenda en de promotor ook wel verslaafd aan spelletjes, of zijn de criteria bij de UvA erg soepel, dat zou kunnen. Nu heb ik de dissertatie niet op finesses gelezen, maar mijn eerste reactie was: 'Wat, kun je zo ook al promoveren?' Zegt het iets over de Universiteit van Amsterdam, het vakgebied, de promovenda of het gekozen onderwerp? Ik weet het niet. De studie is uiteraard omvangrijker dan die 23 gamende dames. Ook wordt gesteld dat steeds meer moeders gamen. 'The Sims' (het best verkochte spel aller tijden) en puzzle-games blijken nogal populair.'Even tussen het afwassen en de kinderen van school halen door spelen ze een videogame'. In mijn omgeving ken ik ze niet, maar dan ben je wel heel verslaafd lijkt me.
Zou de game-ervaring van vrouwen in Bangladesh, Japan, Griekenland of noem maar wat, ook onderzocht zijn of beperkt zo'n onderzoek zich tot een paar fanatieke Nederlandse videogame-sters?
Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek moet mijns inziens een bijdrage leveren om op veel gebieden de raakvlakken, relevantie, ontwikkeling en het diepte-inzicht daarvan te verklaren.
Een beetje internationaal georiënteerd zou daarbij niet verkeerd zijn. Het enige diepte-inzicht is waarschijnlijk de 3D-functie van 'The Sims'. Lang leve de wetenschap. Straks neem ik een momentje voor mijzelf. Nee, niet met 'The Sims', de videogames zullen mij worst zijn. Ik ervaar geen enkele 'huiselijkheid' op het beeldscherm. Die huiselijkheid creëer ik zelf wel, gewoon op mijn appartement, vanavond met een kop cappuccino en interessant leesvoer (met respect voor alle vrouwen en meiden die wel hun tijd investeren in videospelletjes).
Ik pak een goed boek, een historische roman of iets educatiefs, ik ga mij maar eens wat verder verdiepen in wat anders dan videogames. Buitenlandse jongeren versus hun kennis van en bekendheid met de Nederlandse taal ofzo. Nee, geen 23 respondenten, dat lijkt mij wat te weinig... verder zeg ik niets Misschien wordt het tijd om wat sociaals te doen en vrienden uit te nodigen om samen gezellig het bordspel Monopoly , Kolonisten van Katan of Ganzebord te spelen.
Ik ben bang dat ik door het spelen van videospelletjes mijn carrière niet echt spectaculair zal beïnvloeden. Ik zie het al voor me bij een sollicitatiegesprek:
'Wij hebben uw digitale profiel eens bekeken. U hebt wel een sexy avatar op 'The Sims'. Vertel eens mevrouw, hoeveel punten heeft u gescoord bij "World of Warcraft' en op welk level zit u?


Bronnen:
Promotie Videogames en gender
Bericht UvA
Unlikely gamers, Mirjam Vosmeer
Gamers zijn leiders van de toekomst
The Sims: Inloggen 'The Sims


Note: Mijn blog beoogt op geen enkele wijze de dissertatie van mevr. dr. M.S. Vosmeer in twijfel te trekken, de wetenschappelijke relevantie ervan of vergelijkbare onderzoeken te bekritiseren. Ook het historisch overzicht of de context van het onderzoek is voor mij niet inzichtelijk. Ik ben absoluut niet geschoold in de effecten van digitale spelletjes. Mijn weblog beoogt slechts een parodie te zijn naar aanleiding van enkele mediaberichten...

© Matti, 8 februari 2010
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: