vrijdag 22 mei 2009

221. Een knappe surveillant

De eindexamens zijn begonnen. Leerlingen van het voortgezet-, middelbaar- en hoger onderwijs worden onderworpen aan een spervuur van vragen. Iedereen wil goed scoren en natuurlijk haar/zijn diploma halen. Via het LAKS is al een aantal klachten binnengekomen. Na drie dagen ploeteren, staat de stand op 27.000 telefoontjes. Leerlingen van een Amsterdamse school klaagden bijvoorbeeld over het houden van een bejaardendisco tijdens de examenuurtjes. Bejaardendisco? Wat moet je je daar nu weer bij voorstellen?

Ergens anders klaagde een scholiere dat ze werd 'afgeleid door een knappe surveillant'. Dat vind ik wel heel bijzonder. Toen ik examen deed, had je natuurlijk ook surveillanten. Mensen die goed opletten of het allemaal wel netjes toegaat bij de examens, of er niet gespiekt wordt enzo. Meestal zijn dat van die onopvallende grijze figuren die onhoorbaar tussen de rijen door heen en weer wandelen. Eentje viel er kennelijk toch wel op. Een 'knappe surveillant', stond er in de krant. Een lekker stuk. Op slag verliefd? Hij zal vast even ouder geweest zijn en doordat 'ie er leuk uitzag, viel 'ie wellicht op. Problemen omdat hij er 'te goed' uitzag?

Stel je voor dat er iedere keer zo'n knappe bink voorbij je tafeltje komt lopen (of voor mannen: een knappe rondborstige lady) Eerst kijk je met een schuin oog, maar even later volg je al zijn bewegingen, kijkt naar zijn strakke kontje en hoe hij er verder uitziet. Dan kun je je niet meer zo goed concentreren op je Engels, Geschiedenis of Wiskunde. De hele tijd door een leuke vent geobsedeerd, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Maar om daar een klacht over in te dienen bij het LAKS, wat wil je daarmee bereiken? De klacht zal heus niet zijn dat het geen spetter is. Misschien wil de studente met hem in contact komen of gaan daten, is dat de bedoeling? Ik zie het antwoord al voor mij:

'Nou, we hebben je klacht ontvangen. Ons voorstel is dat je met de betreffende surveillant in contact treedt om je klacht verder aan hem toe te lichten... hier is zijn mobiele nummer 06-xxxxxxxx...'

en het vervolg:

'Goedemiddag, ja ik heb een klacht over je ingediend. Je ziet er namelijk nogal leuk uit, en ik kon mijn aandacht niet van je afhouden. Iedere keer als ik je voorbij zag komen, was ik helemaal hotel de botel. Tijdens het examen kon ik helaas niet nader kennis met je maken. Hoe heet je eigenlijk? Kom je morgen weer surveilleren of heb je zin om vanavond af te spreken op het terrasje van....' hahahah ;)


Bron: De Pers, 20 mei 2009
© Matti, 22 mei 2009
- geschreven met een tikje ironie -
Ook gepubliceerd op mijn Schrijfblog van Trouw
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: