donderdag 7 mei 2009

213. Snorkelen, haaien en 10.000 euro

Wie wil er niet lekker snorkelen in helderblauw water, flaneren op een parelwit zandstrand in de zon, lekker luieren op het terras van een droomhuis op een eiland in het Great Barrierrif? Lekkerre zalmsalades eten met een goed glad wijn erbij, genieten van een gratis hotstone-massage en nog een salaris erbij van AUS $ 150.000,- voor 6 maanden? Dat en nog veel meer was weggelegd voor degene die de beste papieren had. Dat wil zeggen: als je een aantoonbaar 'groen hart' hebt en prima kunt zwemmen', dan mag je een half jaar lang verblijven als Island Caretaker op het eiland Hamilton voor de Australische kust. Een kleine 35.000 mensen uit tweehonderd landen hebben gesolliciteerd naar 'de beste baan van de wereld': voor ruim 10.000 euro per maand en een luxe appartement zes maanden op een tropisch eiland de boel een beetje in de gaten  houden. Onder de sollicitanten waren ook 151 Nederlanders. De laatse 16 finalisten mochten alvast een voorproefje
nemen, waaronder ook Magali, een Nederlands een meisje uit Limburg, die in Amsterdam woont. De superjob ging ook haar neus voorbij. Eindelijk is het bekend. De droombaan is gewonnen door een 34-jarige Brit, Ben S, een Project Manager (jawel!) .





Op de website www.islandreefjob.com, een promotie van het Australische Tourism Queensland, kun je het allemaal lezen en bekijken. In ieder geval hebben Magali en de 15 anderen een paar heerlijke dagen beleefd. Ben mag blijven.

Weet je, laat ik het maar eerlijk zeggen: ik heb niet meegedaan, omdat zo'n kans om te winnen, minimaal is. Bovendien is de vraag: wil ik eigenlijk wel een half jaar helemaal in mijn uppie op een onbewoond eiland zitten? Zou het niet na een week gaan vervelen, als niemand je aanspreekt en je alleen maar gefladder van Albatrossen ziet? De zon op zo'n subtropisch eiland is best lekker en ook leuk om die schildpadden en dolfijnen te zien zwemmen. Maar: wat moet je doen in je eentje als je opeens vast zit tussen het koraal? Australiƫ klinkt als het paradijs op aarde. Alleen als je de krokodillen, haaien, giftige spinnen en slangen niet meetelt natuurlijk... Je zult 's nachts wakker worden en denken: wat kronkelt daar tussen mijn voeten? Ik houd best van de natuur, maar wie zat er destijds ook alweer wekenlang op de Rottumerplaat, met alleen maar gekrijs van vogels en allemaal witte vogelpoep om hem heen?
Zitten daar bij Hamilton Island eigenlijk ook geen haaien voor de kust? Dat vertellen ze er niet bij. Straks wordt die beheerder misschien wel met huid en haar verslonden.

Er zit daarom niets anders op dan gewoon sparen voor mijn vakantie, dat is wel duidelijk. Misschien schrijft de provincie Tuscany in Italiƫ ook nog eens een wedstrijd uit:
Wie wil er heerlijk shoppen in Firenze, leuke schoenen uitzoeken, stijlvolle kleding passen, op een terrasje zitten in San Gimigniano en heerlijk op het stand liggen zonnebaden, op kosten van de Italiaanse staat? Degene die er een beetje leuk uitziet en voor de dag durft te komen in bikini en bewijst dat ze Chianti lekker vindt, mag meedoen...
Als Silvio Berlusconi maar uit de buurt blijft, want die 'kijkt' mij een beetje teveel naar jonge vrouwen...

© Matti, 7 mei 2009
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: