dinsdag 30 maart 2010

287. Uitnodiging huwelijksfeest

Heel lang heb ik het voor naaste vrienden verborgen kunnen houden, maar eindelijk was het zover. Afgelopen vrijdag zijn Govert Grasmans en ik 'in het geheim' voor de wet getrouwd. Onze beide ouders, zijn drie zusters met hun echtgenoten, mijn broer, schoonzus en twee zussen (met vriend) waren erbij. Plus een goede vriendin, waar ik al jaren mee optrek. Omdat we alles natuurlijk niet zomaar voorbij kunnen laten gaan, houden we ons trouwfeest aanstaande donderdagavond 1 april in de keet achter de boerderij van Govert. Ik heb hem min of meer leren kennen via het bekende programma 'Boer zoekt vrouw'. Vorig seizoen had ik aan de voorrondes meegedaan en ik zag een foto van Govert, waar mijn hart sneller van ging kloppen. Hij is wel 18 jaar ouder, maar als je van elkaar houdt, tellen de jaren niet meer. Hij wil daarom ook wel snel kinderen. Natuurlijk was ik niet speciaal opeen boer uit, maar het is nu eenmaal zo gelopen.


Govert ontving slechts drie brieven, waaronder die van mij. Omdat hij zo weinig reacties had ontvangen, werd hij helaas niet geselecteerd om aan de camera-edities mee te doen. Hij vond het niet zo erg, want van veel belangstelling wordt hij kopschuw. Hij schreef mij een brief dat hij wel eens een keer kennis wilde maken en op een weekend, eind vorig jaar, reisde ik af naar de boerderij van Govert, in de buurt van Gouda. Wat ik er aantrof, was schrikbarend. De boerderij van Govert, die hij samen met zijn 76-jarige vader runt, was net in die week ervoor geruimd. Een grote ketting was over het erf gespannen vanwege de uitbraak van het virus. Allemaal lege stallen en financieel zat hij bijna aan de grond. 'T'is mie wat', zei Govert laatst, 'ik bin boer en iegenlijk ook weer niet'. Maar er is nog wel ruimte hier op de bovenverdieping, waar we kunnen beginnen. Nou ja, je begrijp het wel, ik kwam vervolgens elk weekend op de boerderij, want in de stad, 'doar heb k niks te zoeken' zei Govert. Eigenlijk ben ik gevallen op zijn leuke blauwe overall en zijn blozende wangen. Hij houdt van het buitenleven, heeft geen kapsones en hij leeft dicht bij de natuur. Govert is geen spraakwaterval, maar als íe ja of nee zegt, dan weet je meteen waar je aan toe bent. Dat is wel zo duidelijk. Hij weet wel van aanpakken, want alles rond de boerderij heeft ie feilloos in de gaten. Als hij aan komt lopen op zijn klompen, zie je meteen: dat is een echte boer, puur en eenvoudig. Met beide benen op de grond dus. Als Govert op de tractor komt aanrijden, dan krijg je meteen een buitenlevengevoel.

Begin dit jaar hebben we een trouwjurk voor mij en een mooi pak voor Govert gekocht. Afgelopen weekend zijn we samen geweest op de bovenverdieping van de boerderij en voor familie, vrienden en bekenden, ook voor alle hyves-vrienden, houden we een gezellig trouwfeest. Je bent dus hartelijk welkom om het mee te maken en als je eerder weg wilt of maar een kwartiertje wilt komen: even goede vrienden!













Omdat de keet nu toch leegstaat, heeft mijn schoonvader hem gezellig ingericht met schragentafels, zodat er met gemak 250 gasten in kunnen. Op de hooibalen zit je lekker warm en zacht. Van Govert's kant verwachten we niet zoveel, maar omdat ik nogal een uitgebreid netwerk heb, zullen er zeker ook naast de familie, vrienden, bekenden,'vage vrienden' en losse kennissen komen. Iedereen wordt verzocht om een rode roos mee te nemen. Daar wordt dan één groot boeket van gemaakt. De zus van Govert, Alie, staat bij de ingang om ze in ontvangst te nemen.

Cadeautip: envelop.
Het orkest uit de buurtschap, een gezelschap opgericht door de naaste buren, 'De Boerenbloaskapel', zal aanwezig zijn om de feestvreugde te verhogen. Er kan uiteraard ook gedanst worden.

Routebeschrijving:

Vanaf de ringweg Gouda (de N207) rijd je langs de Esso-pomp naar de rotonde Stolwijkersluis (Schoonhovenseweg), richting Bergambacht.
Direct op de rotonde ga je de eerste afslag rechts (Gouderaksedijk). Na circa een kilometer, na de bushalte, ga je linksaf, het Beijerswegje in, over de BeijerseVliet, volg daarna de borden: 'Hulde aan het bruidspaar' en even verder zie je de boerderij van de familie Grasmans. Parkeren kan op het erf of als het vol wordt, in het weiland ertegenover. Er staan vlaggetjes: Beijerseweg 311





Tot ziens! a.s. donderdag 1 april van 19.00 - 24.00 uur.
Het eerste uur is er gelegenheid om te feliciteren, daarna kan de boel losbarsten.
Natuurlijk realiseren we ons, dat niet iedereen kan komen.
Ben je niet in de gelegenheid?
Je kunt altijd een reactie onder dit blog plaatsen!


-----------------------------------------------------------------------------------------
Toevoeging 2 april: Lees hier hoe het afliep:
288. Chaos en tumult op trouwfeest
-----------------------------------------------------------------------------------------

© Matti, 30 maart 2010
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: