woensdag 10 maart 2010

282. Glijdende Gerda

De G is in de maand. Je zult het niet geloven, maar na de R in de maand zou je - alfabetisch gezien - toe zijn aan de S van serieus, slappe lach, schouwtoneel, schrijnend en sinecure, de T van temperatuurverhoging, tweede kamerverkiezingen, toercaravan, Tour de France en Torremolinos voor de komende lente- en zomermaanden. Ondanks dat neemt toch de G een prominente plaats in. De G van glossy, gratis, gesteggel, Gerda, grijns, geïnformeerd, gezonde voeding, garnalenvissers, gezeur en noem maar op.

Wat is namelijk het geval? In een oplage van 830.000 exemplaren wordt ‘Gerda', een glossy magazine, woensdag (vandaag dus) en donderdag meegestuurd met vrouwenbladen als Margriet, Libelle en Flair. Demissionair minister van Landbouw Gerda Verburg staat daar prominent in een nostalgische outfit op afgebeeld. Dat is weer eens wat anders als de cover van 'Mijn eigen Paard' of 'De Groene kikker'. De uitgave van het extraatje kondigden de Volkskrant en dagblad De Pers gisteren aan. Het Ministerie van LNV (Minister van Leven, Nuchterheid en Verhalen) verwacht dat zo’n twee miljoen mensen het blad onder ogen krijgen en zo worden ze geïnformeerd over bijvoorbeeld het belang van gevaarloos buiten spelen, gezonde voeding, graanoogst, groene natuur en noem voor het gemak alle gebieden van het gulle ministerie maar op. Na al het glijden de afgelopen maanden op het gladde ijs, zou je bijna denken dat we het gehad hebben. Of zou het een uitglijder zijn, dit 'gratis' gezinsblad?

Er is links en rechts al aardig wat gesteggel en geharrewar ontstaan over de glossy.* De media hebben er al genoeg over gezegd en ook onze demissionaire minister-president wordt erbij gehaald, dus nu durf ik ook wel op gepaste wijze een duit in het zakje te doen. Na de schimmel van Sinterklaas, de ijspret en allerlei aardverschuivingen is dit weer hot stuf. Nu ben ik geen abonnee van de genoemde vrouwenbladen, maar ongetwijfeld zal de gewraakte glossy straks bij de kapsalon en de tandarts liggen. Voordat je je hoofd robuust in de droger steekt, kun je je dan nog net even afvragen of je net zo'n geweldige look als Gerda wilt hebben. De drukkers hebben zich al een hele dag (of twee dagen) aan 'Gerda' kunnen vergapen, want het duurt wel een tijdje voordat 830.000 Gerda's van de band afgelopen zijn. Vervolgens werd Gerda gewoon als ieder ander blad gebundeld (misschien wel met een touw bijeen geknoopt) en in grote dozen naar distributiecentra gebracht. En dan glijdt Gerda donderdag door 830.000 brievenbussen. Als je thuis komt van je werk, staart Gerda je dus met groteske pose vanaf de deurmat aan. Vervolgens wordt ze van de mat gegrist en begint een avondje lekker lezen. Tenminste, als je geïnteresseerd bent in datgene wat het Ministerie in de afgelopen 75 jaar allemaal heeft bereikt.

Eén van mijn vrienden opperde: Ze hadden er beter een Suske en Wiske van kunnen maken. Misschien geen slecht idee. Willy van der Steen zou er vast blij mee zijn, want het valt niet mee om steeds een nieuwe titel te verzinnen. Dan gaat zo'n stripboek mee in de koffer op vakantie en hebben de kinderen dus alle tijd om zich te vermaken. Volwassenen vast ook wel. Maar misschien gaat het hele feest niet door, want het kost een paar stuivers en daar zijn ze in Den Haag niet bepaald blij mee. Het kost maar 0,50 cent per belastingbetaler, wordt er gefluisterd, maar exacte kosten van die glossy zijn nog niet vrijgegeven. Over glijden gesproken, er glijdt zo heel wat verkapt belastinggeld in de staatskas. Per slot van rekening zijn wij allemaal 'klant' bij dat bedrijf van die blauwe enveloppen, dus reken maar uit. Dat terwijl we proberen overeind te krabbelen uit de economische recessie. Er is juist hard geld nodig dacht ik, voor de komende verkiezingscampagne, voor de verliezen van IJslandbank, naar de gedupeerden van de DSB-bank en noem maar op. Of is de glossy alvast de eerste verkiezingsstunt van het CDA? Wellicht wordt Gerda Verburg de nieuwe lijsttrekker en niemand wil het zeggen. Misschien komen we nog voor verrassingen te staan. Dus we wachten op het glijden van Gerda. Als ik volgende week bij de kapsalon zit, zal ik eens kijken of ik me over 'Gerda' kan ontfermen en vernieuwende ideeën opdoen. 'Met paard en wagen door het dorp' staat er ook in. Dat begrijp ik wel, ze is een liefhebber van paardrijden en hardlopen. Ze zal zichzelf toch niet voorbijlopen? Misschien laat ik Gerda - met instemming van de kapsalon - gewoon glunderend genoegzaam in mijn tas glijden. De minister hoeft zich niet af te vragen of ik nog wel lekker kan eten. Het ligt allemaal misschien wat zwaar op de maag, maar ik zal een lekkerbekkie nemen. Dan zijn de vissers ook weer tevreden en krijgen ze misschien volgend jaar een hoger kwantum. Trouwens: mogen de abonnees van Margriet, Libelle en Flair nu € 0,50 extra aftrekken bij de belastingaangifte?

* Zie ook:
Kamerdebat over glossy, Trouw, 10 maart 2010

© Matti, 10 maart 2010
Wellicht ten overvloede:
met dit blog beoog ik geen enkele kritiek te uiten op de persoon van Minister mevr. G. Verburg.

Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: