donderdag 28 februari 2008

8. Schrikkeldag: lekker veel geld uitgeven

Zoals iedereen wel weet, is het vrijdag schrikkeldag: 29 februari. Eens in de vier jaar, is zo’n extra dag natuurlijk nooit weg. Daar mag je dan lekker van genieten en dat ga ik dan ook doen. Ik las een bericht dat gemiddelde gezinnen (twee kinderen, netto maandinkomen 2.500 euro) ongeveer 47 euro extra uitgeven aan onder andere boodschappen, elektriciteit en telefoneren. Daar staat vervolgens tegenover dat een dag gratis wordt gewoond, de verzekering zonder extra kosten doorloopt en een dagje gratis tv kan worden gekeken. Vervolgens levert dit weer 32 euro voordeel op. Dat heb ik zelf niet bedacht hoor, maar het NIBUD, het instituut dat budgetten in Nederland in de gaten houdt en daar voorlichting over geeft. Dus dat is vijftien euro’s interen. Voor een gezin dan. Een [strike]alleenstaande[/strike] alleengaande schijnt er maar 3 euro op achteruit te gaan. Ja, allemaal plussen en minnen natuurlijk, maar feit blijft dat ik me daar niks van aan hoef te trekken.
Want ik behoor namelijk niet tot de 'gemiddelden'. Zo voelt het niet en daar wil ik niet bij horen. Ik ben lekker eigenwijs en trek mijn eigen plan. TV kijken doe ik vrijdag niet, de wasmachine hoeft niet te draaien, de verwarming kan tien graden naar beneden en telefoneren doe ik die dag ook niet. ‘k zet ook mn mobiel gewoon uit. Dat scheelt flink en houd ik over binnen mijn bundel. De huur gaat gewoon door, dus daar hoef ik niks extra’s aan uit te geven. Bovendien was ik niet van plan om extra geld voor boodschappen op te hoesten. 'k Heb alles wat ik nodig heb al in huis, op een pak melk na. Volgens mij hoef ik niet in te teren, maar houd ik juist geld over. Dat extraatje kan ik dan lekker voor mezelf gebruiken.
Ik ga mezelf eens uitgebreid trakteren.

Weet je wat ik ga doen: juist ja, lekker vrij nemen en er een dag tussenuit, heerlijk shoppen. Ik kan namelijk door die schrikkeldag meer geld besteden. Die extra vakantiedag kan ik gewoon opnemen, zonder dat het me wat kost. Bovendien geeft dat ook weer kans op minder stress, een doktersbezoek kan uitblijven en zo spaar ik nog meer uit, voor een consult en medicijnen.

Als ik toch eenmaal van huis ben, heb ik ook geen last van spanning voor mogelijke rekeningen, die de postbode misschien door de brievenbus gooit en hoef ik de deur niet open te doen voor kollektanten, die geld ophalen voor goede doelen. Kortom, als ik het allemaal zo optel, kan ik best wat geld besteden vrijdag. Op die manier stimuleer ik de economie ook en daar krijg je gewoon economische groei van.

Daarom ben ik net naar de pinautomaat geweest, heb daar 100 euro uitgehaald. Daarna heb ik dat omgewisseld bij een boekwinkel voor kleinere, makkelijk uit te geven briefjes. Vanavond leg ik die allemaal uitgespreid voor me op tafel en onder het genot van een sen-see-oo-tje ga bedenken wat ik daar vrijdag allemaal mee ga doen. Tsjonge, dat geeft [strike]wel wat [/strike] ontzettend veel plezier, zo'n schrikkeldag in het vooruitzicht.

Het globale plan voor die dag:
Allereerst 's morgens in een cafeetje een lekkere kop cappuccino. Of een terrasje pakken. Met een dikke punt appeltaart. Misschien nog een tweede kop cappuccino. Dat is dan 10 euro. Heb ik er nog negentig over. Kan ik gebruiken om een leuke blouse en een zijden sjaaltje of zoiets te kopen, want het wordt lente. 30 euro. Daarmee is het nog niet op. Een kaartje voor de film, want het is ook wel weer leuk om een bioscoopje te pakken. Dan hoeft thuis ook ’s avonds de verwarming niet aan, de lichten blijven uit en dat scheelt ook nog eens. Dan heb ik pas de helft besteed. Voor die resterende vijftig euro kan ik dus mooi rond een uur of zes lekker uit eten gaan. Voor dertig of veertig eurootjes moet dat toch wel in een leuk restaurantje mogelijk zijn. Dan ontmoet je ook andere mensen en wie weet, wordt dat extra genieten. Lekker een keer niet koken, geen afwas en het huis blijft opgeruimd. Die ober krijgt van mij gewoon die resterende 10 euro fooi. Hij in z'n nopjes en ik super relaxed.

Heerlijk, ik zie ontzettend uit naar vrijdag 29 februari.
Een slimme meid, is op schrikkeldag voorbereid.

Meer info:
NIBUD
Schrikkeljaar


© Matti, 27 februari 2008
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
Je kunt ook lid worden van mijn bloghyves:
http://matti-blogs.hyves.nl/
Dan blijf je op de hoogte van nieuwe schrijfsels.

Geen opmerkingen: