woensdag 27 februari 2008

7. Open brief aan de heer Stone

Vervolg op: 6. Sperma in de diepvries

Open brief aan de heer W. Oliver Stone, filmregisseur.
Subject: several suggestions
The Netherlands, Februari 26th, 2008

Geachte heer Stone,

Kortgeleden heb ik uit de media vernomen dat u van plan bent om een grandioze film te gaan maken over het zadenverzamelcentrum boven het noorden van Noorwegen, op het eiland Spitsbergen.
U moet zich wel realiseren dat de bouw van deze onderaardse opslagruimte nog in volle gang is. De bouwvakkers die de tunnel op dit moment in het Poolijs boren, zijn ongetwijfeld kerels van stavast. Zulke doorzetters (maar dat tusen haakjes), zijn kerels die mijn goedkeuring wel kunnen wegdragen. Ze vormen zonder meer een uitmuntend voorbeeld voor de bouwwereld.
Veel vrouwen vinden een dergelijke kerel een 'vent naar hun hart': onvermoeibaar werken voor een stevig belegde boterham. Bovendien: ze moeten daarna flink door hun partner weer worden ontdooid en opgewarmd. Een stevige pot bier en een heftige vrijpartij, geven hen doorgaans weer vleugels voor de volgende klus. De temperaturen op de bouwplaats liggen ver beneden nul daar beneden. Sterker nog: het vriest er behoorlijk.

Inmiddels zijn de zaadtransporten uit alle uithoeken van onze aardbol wel op gang gekomen. De verwachting is dat dit nog wel even zal duren, omdat men ruim drie miljoen verschillende zaden beoogt te verzamelen. Echter, het zal nog enige tijd duren, voordat alles met de inrichting van die 'coole' magazijnen klaar is. Normaal gesproken ben ik geen echte voorstandster van diepvriesproducten, die jarenlang worden bewaard (mijn stelregel is namelijk: hoe langer ingevroren de kers, hoe minder vers). Het risico bestaat dan dat het smakeloos wordt, de kracht eruit gaat en vitaminen verloren gaan. Dat kan nu juist een groot probleem vormen voor het prachtige verheven doel: vitaminen en kiemen veilig stellen voor de toekomstige generaties.
Er gaan ook geluiden dat het poolijs spoedig gaat smelten. Ik hoop niet dat daarmee de zaadopslag in gevaar komt. Biologen en geologen moeten elkaar daarin zeker aanvullen; zoniet: dat zou een blamage zijn voor de wetenschap.
Mijn advies aan u is, meneer Stone, om uw filmploeg bij warm water tijdig terug te trekken. De realisatie van een dergelijk centrum is zeker de moeite van een actie- of science fictionfilm waard.

Misschien is het overbodig om te melden, maar let u er wel op dat er gevaren dreigen, die niet denkbeeldig te zijn. Na de Amerikaanse inval in Irak in 2003, werd namelijk een genenbank in het Iraakse Abu Ghraib geplunderd.
Weest u zich ervan bewust dat men alles in de gaten houdt! Het zou jammer zijn als door vertraging van de tunnelbouw, het smeltende poolijs, onduidelijkheid over welke zaden men nu wel of niet wenst te bewaren of een mogelijke invasie of plundering, uw filmopnamen in gevaar komen.
Neemt u daarom even contact op met de heer John Grisham, een gerenommeerd schrijver. Wellicht kan hij bijtijds over dit verbazingwekkende wetenschappelijke initiatief, een lezenswaardig boek het licht doen zien.
Hoewel u inmiddels een enorme reputatie hebt opgebouwd als filmmaker van o.a. Born on the Fourth of July, Platoon, JFK en Natural Born Killers, kan ik me voorstellen dat het bedenken van een geschikte titel voor deze nieuwe film, op tijd van start moet gaan.
Om u daarbij een handje te helpen, geef ik u vrijblijvend een paar suggesties door:

'Three million monsters are coming soon'
'Invasion from Svalbard'
'The seed collectors'
'Men without seed'
'The miracle under the North Pole'
'The attack on the Future'
'Frozen food has gone'
'Building the never ending tunnel'
'Only cornflakes resist'
'Mistery in Polar Ice'
'Building strong vitamines'
'Ice Age 7'
'Doomsday Vault Survival'
'New Chrildren, delivered by Express'
'No more hamburgers'
'Monsters beside us'
'Unstopped Babyboom'
'Pregnant mothers from everywhere'
'Invitro from frigidaire'



Informatie over Oliver Stone, Filmmaker:
Wikipedia: Oliver Stone

PS. Nu stop ik even een paar dagen met blogs schrijven. Even weer genoeg 'zaad' geproduceerd.

© Matti, 26 februari 2008
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
Je kunt ook lid worden van mijn bloghyves:
http://matti-blogs.hyves.nl/
Dan blijf je op de hoogte van nieuwe schrijfsels.

Geen opmerkingen: