maandag 25 februari 2008

5. Boerkini of bikini?

Column
Morgen ga ik maar eens lekker zwemmen. Daar heb ik zin in. Als ik in het water spring, dan heb ik meestal wel bekijks. Van mannen, wel te verstaan. Die vinden het meestal wel leuk om een vrouw in bikini te zien. Maar stel je nou eens voor dat ik me te water begeef in een boerkini. Dan zal ik vast ook wel bekijks hebben, zeker van mn zwemvriendinnen, de badmeester en alle anderen. Hoe dan ook, het maakt me niks uit, want het gaat om het zwemmen zelf. Lekker in beweging, baantjes trekken.
Ja, zo’n boerkini, dat is een nieuwe badoutfit voor moslima’s. Het lijkt op een soort duikpak en is ontwikkeld door een bedrijf in Meppel. Er zit zelfs een soort kap op, waarin de dames hun (meestal lange) haren in kunnen wegstoppen. Dat lijkt me best hygiënisch in het zwembad.

Nu ben ik geen moslima, maar een merkwaardig bericht trok wel mijn aandacht. Een vrouw in Zwolle mag het zwembad niet in, omdat ze in haar boerkini wil gaan zwemmen. Het hele verhaal heeft nogal wat ophef, omdat de vrouw geprotesteerd heeft, vanwege discriminatie. Gelijk heeft ze wel een beetje, vind ik. Volgens de directeur van het zwembad zou de lichaamsbedekkende badkleding ervoor zorgen dat andere badgasten wegblijven. Ik zou eraan toe willen voegen: als er geen lichaaambedekkende kleding zou zijn, dan blijven sommige badgasten misschien ook wel weg …

Staatssecretaris Jet Bussemaker (Sport) zei vorige maand dat de boerkini bijdraagt aan de integratie van moslimvrouwen in de sport, omdat de moslima’s daarmee ook gewoon naar het zwembad kunnen.
Ja, het wordt straks een gezellige boel in onze zwembaden: badpakken, bikini’s en zwembroeken, alles mag, ja ook boerkini's. Maar niet in het Hanzebad in Zwolle. Verder geldt natuurlijk overal: als je maar niet bloot gaat zwemmen tijdens de openbare uren. Als je dat wil, dan moet je maar naar de sauna of je bij een naturistenvereniging aansluiten. Zelf heb ik daar geen behoefte aan en dat wil ik ook niet, want in een bikini heb je al bekijks genoeg. Het gekke is dat je voor het behalen van zwemdiploma B nadrukkelijk verplicht bent met kleding te zwemmen, zelfs met schoenen aan **
In Duitsland moeten mannen zelfs verplicht in een openbaar zwembad een ‘badekappe’ dragen, zo'n idiote badmuts. Zo zijn er overal weer merkwaardige regels. Straks krijgen alle leden van duikersclubs ook nog een verbod om het water in te gaan, als ze een duikpak aantrekken.
Tja, wie discrimineert nou eigenlijk wie? Wat mij betreft mogen moslima’s gewoon lekker gaan zwemmen. Ook in bikini, geheel geïntegreerd in de Nederlandse samenleving. Maar als je je daar niet lekker bij voelt of vanwege je opvattingen je anders wil kleden, no problem, lijkt me.
Als ze maar netjes het toegangskaartje betalen en zich in het kleedhokje omkleden. Dat moet toch wel lukken? Gelukkig word ik nog niet bij de kassa gecontroleerd: hebt u wel een bikini bij u?


Wil je het artikel hierover lezen?

www.nu.nl met filmpje!
http://www.chatnu.nl/main.php?page=news&id=13802
Er staan er nog meer op Internet hoor!

** Zwemdiploma B: Kledingeisen: lange broek, shirt of blouse met lange mouwen, water- of gymschoenen (geen balletschoenen). Via Google: zwemdiploma B eisen


© Matti, 25 februari 2008
Column
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
Meer blogs lezen? Kijk hier op hyves.nl voor het Overzicht van mijn blogs

Geen opmerkingen: