maandag 2 december 2013

348. In memoriam: hyves.nl

Het was al een poosje terug aangekondigd: hyves.nl in de huidige vorm gaat verdwijnen. Er zou - volgens de de TMG Media groep (de eigenaar van hyves.nl) meer behoefte zijn aan spelletjes. Om het met een moderne terminologie aan te duiden: een gamessite. Nu ben ik zelf geen digitale-spelletjesfanaat, maar als ik zo hoor van vrienden zijn er websites in overvloed waar je al je spelkwaliteiten en -lusten kunt botvieren.

Vandaag was het dan zover. Het is echt waar. Hyves is overleden. Vanmorgen probeerde ik nog even in te loggen op mijn account http://matti84.hyves.nl/ om nog een paar leuke reacties op mijn blogs te redden, maar ik werd doorverwezen naar hyvesgames.nl.
'Hyves Games.' Nee, ook anglicismen schuwt men niet. Daar zat ik natuurlijk niet op te wachten en dat wil ik niet! Ik moest wel even slikken en een paar traantjes laten. Ik regaeer in stijl, dus gooi ik er ook maar een engelstalige kreet tegenaan: Goodbye dear friends! Ik kon het aanvankelijk niet geloven en ik hoopte nog even om met een omweg bij mijn blogs, foto's, vrienden enz. te komen. Op 23 februari 2008 had ik mij aangemeld bij hyves, met als doel te gaan bloggen. Ruim 500 blogs vloeiden uit mijn pen en vele vrienden plaatsten leuke en waarderende reacties. Doorgaans werden mijn blogs tussen de 100 en 300 keer gelezen. Enkele blogs werden zelfs 'UITGELICHT' op hyves. Sommige blogs werden meer dan 3.000, 4.000 keer gelezen. Dat alles was keurig op hyves gearchiveerd. Vanzelfsprekend wil ik bescheiden blijven, er waren nog tentallen goede bloggers, die ik met plezier las. Ik wilde nog even kijken maar helaas, het bleek onontkoombaar, alles is verdwenen. Ze hadden het nog zo beloofd: 'Always in touch with your friends'
Beloften zijn te geloven zolang het er nog staat. Er is rigoureus een streep doorgehaald en er is een nieuwe website vervaardigd, met spelletjescontent. 
Het nieuwe hyvesplatform, kan ik maar het beste omschrijven als: 'Zielig en triest'. Dat is subjectief, het is mijn eigen interpretatie uiteraard.















Paulien Cornelisse, de auteur van de bestseller 'Taal is zeg maar echt mijn ding',  schreef in haar NRC-column van 14 juni jl. al over de betekenis van de woorden 'zielig en triest.' Volgens Cornelisse gaat het met zielig dezelfde kant op als  met triest: 'Dat was ooit een gemoedstoestand. Nu is het een verzamelterm voor alles wat je niet wilt hebben of zijn.'
Nu kan het wel zo zijn dat hyvesgames.nl graag wil dat je deelneemt. Natuurlijk wil ik dat niet. Wie anno 2013 een beetje wil meetellen in de participatiesamenleving moet inhaken denken de bedenkers van het platform. De startinformatie zegt:

'Verzamel nieuwe vrienden. In veel spelletjes kunnen vrienden van pas komen tijdens het spelen. Ze kunnen je bijvoorbeeld geschenken sturen, helpen bij de oogst of je bijstaan tijdens het verslaan van een eindbaas.'
Nee, digitale geschenken heb ik niet nodig, het enige wat van mijn kant geoogst kan worden is onbegrip en lacherigheid. Aan het verslaan van een eindbaas heb ik evenmin behoeft. Eindbaas?  Merkwaardig begrip. Wie is de eindbaas? De president-directeur van de TMG-groep?

Morgenochtend ga ik naar mijn vaste plek op de vijfde etage van Domus (een warenhuis in Zürich, red.). Daar laat ik mij een heerlijk kop cappuccino inschenken en ik bestel er wat lekkers bij. Ik neem mijn laptop mee en ga dan beginnen aan een soort afscheidsblog met de titel: 349. Is er nog leven na hyves.nl? Ik weet niet of ik mij kwaad, boos, verdrietig, verontwaardigd, teleurgesteld of  wat dan ook moet voelen.
Opeens krijg ik de behoefte om een onparlementair en voor mij gewoonlijk niet toelaatbaar vocabulair te gebruiken: ik voel mij gewoon kut.
Hyves.nl wordt 'bedankt' voor het rigoureus 'vermoorden' van mijn (onze) sociale contacten.
Natuurlijk is dit niet mijn laatste stuiptrekking. Ik leef nog en natuurliik blijf ik bloggen. Op mijn Blogger-account (van Goole). Echter, mijn hyvesaccounts komen in aanmerking voor een in memoriam:

_____________________________________________

               In memoriam

Matti http://matti84.hyves.nl/blog

23 februari 2008 - 2 december 2013

- een verzameling blogs geschreven met enthousiasme en passie -Door een onheil van buitenaf werd zij plotseling uit het accountsbestand verwijderd
Namens vele hyvesvrienden, blogger en betrokkenen:
Allen.

en mijn alters:
Napoleon       
http://napoleon1813.hyves.nl/blog (franstalige- en historisch getinte blogs)
Ben Blogger  
http://besteblogger.hyves.nl/blog (uitlaatklep in abominabele taaltoepassing)
Miss Lilyput  
http://miss-lilyput.huves.nl/blog (kindergedichten en proza)
Number Nine 
http://numbernine.hyves.nl/blog (politieke colums, toekomstverkenningen en -visies)
Lady Kant      
http://lady-kant.hyves.nl/blog (blogs in middelnederlands, latijn, taalexcercities)
Femme Fatale
http://femme-fatale.hyves.nl/blog (sensueel- en erotisch getinte blogs, thrillerachtige verhalen)












Correspondentieadres:
Matti, Blogger.com
_____________________________________________



                                           




Matti
http://matti84.hyves.nl/blog (R.I.P.)




Lees verder op: 349. Is er nog leven na hyves?
© Matti, 2 december 2013
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.


2 opmerkingen:

Edwin zei

Wauw! Dus jij was Napoleon!! Dan heb je met mijn alter ego te maken gehad in het Zomerverhaal in 2008. Cool... ik had echt niet verwacht dat achter Napoleon een vrouw schuilde:-)

Matti schrijft weer zei

Qui, mon ami
Malheureusement ne pas possible honorer continent.
Au revoir,
Napolèon Bonaparte (Nappie)
A bientot
L'Empereur.

Enkele blogs van Napoleon heb ik nog wel bewaard hoor Edwin ;-)
Matti.