donderdag 27 januari 2011

317. Overpeinzingen van Patrick

Vervolg op: 306. Het hoge woord

Patrick had zich naar voren gebogen en tegen haar gefluisterd: 'Nicole, ik hou van je'. Hij zei er vlug achteraan: 'Ik ken je nog maar nauwelijks en ik wil je nog beter leren kennen, Nicole.' 'Ik jou ook Patrick', antwoordde ze verlegen. Patrick hield haar handen vast en zo bleven ze een tijdje zitten. Opeens kwam de ober er weer aan. 'Heeft alles gesmaakt?' 'Ja uitstekend' zei Patrick. We willen graag nog twee cappuccino en dan graag de rekening'

'Alstublieft mijnheer, zei de ober, 'uw rekening'. Nicole keek stiekem even op het bonnetje. De rekening viel best mee, € 88,90 inclusief de beide cappuccino's, een goede fles wijn en een drie-gangen maaltijd voor twee personen. Daar was niets op aan te merken. Hoewel, dat kan niet iedere dag uit natuurlijk. Wellicht konden ze hier nog wel eens vaker gaan eten. 'Kan ik ook pinnen hier?' Ja hoor, loopt u maar even mee, daar achteraan bij de bar'. Patrick rekende af en stopte de man nog een briefje van vijf euro in zijn handen. 'Hier, voor de goed verzorgde bediening.' 'Dank u wel mijnheer.' Patrick kwam weer terug naar het tafeltje en Nicole zag dat hij opeens een bos bloemen in zijn handen hield. 'Hier voor jou, zei hij. 'Dankjewel, wat een mooie bos. Hoe kom je daar nu opeens weer aan?' 'Ik was hier vanmiddag al even om een leuk plekje uit te zoeken en te reserveren en toen heb ik dit alvast achteruit laten zetten. Het is gewoon een verrassing voor je'. Nicole keek blij verrast.

'We moeten zo ook maar eens gaan, Nicole. 'Ik moet nog even naar het toilet hoor' zei ze en ze verdween achter de glazen deur met het bordje 'toiletten'. Patrick zag dat het restaurant bijna leeg was. De laatste gasten waren al vertrokken. Achteraan zat nog een stel aan een tafeltje, maar maar de meeste tafels waren al verlaten. De ober liep er langs om hier en daar de kaarsjes uit te doven. Patrick wachtte tot Nicole weer terugkwam. Hij dacht nog even over haar na. Wat een prachtmeid. Een beauty, die gewoon nog single rondloopt. Bovendien: intelligent, creatief en spontaan. Hoe kon 't zo lopen? Zomaar ontmoet op een terrasje in het buitenland. Ongelofelijk, net als deze afspraak met haar, is dit echt? Hij kneep zichzelf nog even in zij linkerhand. Ja, dit was realiteit. Hij vond het bijzonder, dat ze hem ook aardig vond. 'Statistisch is bewezen dat aantrekkelijke vrouwen vallen op oerlelijke kerels', dacht hij. Maar met mij valt het wel mee toch?, ik ben geen Mat Demon-look-alike, maar lelijk is nou weer wat vergezocht. Hier en daar wat kleine pukkeltjes en een beetje ruwe scheerbeurt. Zet maar eens 20 of 30 mannen op een rijtje. Dat zijn echt niet allemaal celebrety's. Stel nou eens dat ze een heel ander type had verwacht, zo'n blonde adonis of zo'n Brad Pitt-type? Nee, dat kon hij zich niet indenken. Ze was gevallen - dacht hij - voor zijn bruine ogen. Hij moest grinniken over zijn uitleg van grondwaterlagen. Ze zat hem echt met grote onbegrijpelijke ogen aan te staren. Ach, het geeft toch niets dat ze geen Bèta-type is. Misschien wel beter zo. Wat zou ze van hem denken, wat zou ze van hem vinden?
Stapels met technische bladen aan leesvoer in de woonkamer?;
een onhandige kookkunstenaar, die de aardappels soms laat aanbranden, de gehaktballen of de tartaartjes veel te lang laat doorsudderen en dan uiteindelijk maar naar de chinees holt voor een portie bami of een kant-en-klaar magnetron-gerecht ophaalt bij de buurtsuper?; een natuurliefhebber, die zwerftochten maakt in zijn uppie in de bergen?. Hij vroeg zich vervolgens af: Hoelang wil ik eigenlijk nog alleen blijven? Heb ik niet iemand nodig die gewoon naast mij op de bank zit en mee wil helpen om lekkere maaltijden klaar te maken. Nog maar niet te spreken over de was, hij was er altijd weer te laat mee.
Ja, dacht hij, ik heb iemand nodig die er samen met mij op uit trekt,die zich na een lange enerverende wandeltocht uitgeput achterover laat vallen in 't gras en met je al stoeiend en schaterlachend de berghelling weer afrolt; iemand die meegaat op reis, leuke dingen doen, samen de liefde delen, onvoorwaardelijke trouw; een partner die je haar geheimen vertelt, samen zo'n nacht beleven die je...... ; samen wakker worden in elkaars armen; Iemand die je af en toe wat opbeurt...

Patrick schrok op uit zijn gepeins. Nicole was weer van achter uit het restaurant teruggekomen. 'Hey Patrick, hartelijk bedankt hé, voor deze avond', zei Nicole. Ze plukte een onzichtbaar pluisje weg van haar rechtermouw. 'De laatste tijd heb ik niet zo'n gezellige avond meer gehad'. Ze keek hem aan en zei: Patrick, ik geloof dat ik je aardig ga vinden. En je hebt mooie bruine ogen. 'k was niet bewust naar vriendschap op zoek hoor, maar het was een verrassing voor me dat je laatst bij mij voor de deur stond. Ze zweeg even en zei toen: 'Ga je een keer met me mee als ik ga lopen? Lopen? waar wil je heen lopen, hoe bedoel je? Toch niet weglopen hè? en hij pakte haar met beide handen beet. 'O, nee', lachte ze, 'ik bedoel sporten, gewoon een eind lopen, trainingspak aan en mijn reeboks. Je bent toch ook sportief?
Samen liepen ze het restaurant uit, naar de auto...

Wordt vervolgd

Lees ook de voorgaande blogs:
304. Een dinetje voor twee
302. Onverwacht bezoek

300. Een rit in de nacht
299. Kennismaking op de dansvloer
298. Mag ik even met je dansen?


© Matti, 27 januari 2011
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: