zondag 22 maart 2009

Van Gulden naer Euro

Vanmorgen trok ik mijn portemonnee open en ik trof daar één oudwerwetschen gulden aen.
Opeens herinnerde ik mij een schoon dichtwerk van den Vaderlandse dichter Gerrit, gemaect in het jaer 2002:

Spontane bekering
Vaarwel, vaarwel, gemene gore gulden,
Dom dubbeltje, kwaad kwartje, saaie cent -
Te lang heb ik uw grofheid moeten dulden
En de escapades van uw roversbent.
Ik zag u languit rollen in de goot,
Ik zag u vuile gleuven binnendringen
En u misdragen als de Zilvervloot.
Rot op, beschamend blikkerige dingen.
Er zweeft iets schoners langs de hemel nu,
Het zweeft er elegant, het zweeft sportief.
Het heeft zo helemaal en helemaal
Niets weg van dom en bloedbevlekt metaal.
Vlieg haastig binnen euro, eurolief -
Uw oude trouwe geldwolf wacht op u.

© Gerrit Komrij



@Lady Kant, 2 maart 2009
____________________________
Gepubliceerd op http://lady-kant.hyves.nl/blog


Geen opmerkingen: