vrijdag 31 december 2010

311. Cappuccinoblog: Mexicaansegriepprik

Dit is dan mijn laatste schrijfsel van 2010. Een cappuccinoblogje maar weer, want de oliebollen en de champagne wachten. De meeste mensen mijmeren even of blikken terug over het afgelopen jaar. Het mijmeren of achterom kijken ga ik jullie allemaal besparen, want wat ik heb meegemaakt dit jaar, kun je allemaal lezen in mijn verhalen die al het licht hebben doen zien.

Tot besluit van dit jaar dan toch nog maar iets op taalgebied. Daar las ik het weer: een grote kop: 'Mexicaanse griepprik'. Een mooi moment om even uit te leggen hoe het zit.
'Mexicaanse griep' is een woordgroep, waarin 'Mexicaanse' een bijvoeglijk naamwoord is bij 'griep'. Net zoals andere woordgroepen met een aardrijkskundig bijvoeglijk naamwoord zoals 'Belgisch bier', 'Chinees restaurant', 'Duitse herder' en 'Engelse drop'. Bij samenstellingen met een woordgroep vervalt de spatie. De juiste schrijfwijze is dus 'Mexicaansegriepprik'. En zo is het ook 'Belgischbierliefhebber', 'Engelsedropverslaving' en 'Fransekaasliefhebber'. Als je het duidelijker vindt om een streepje toe te voegen, mag dat ook: 'Mexicaanse-griepprik'. Maar het is dus fout om de spatie te laten staan. zonder hoofdletter: 'derdegeneratieallochtonen', zoals laatst (december 2010) in het Groot Dictee tevoorschijn getoverd werd.
Zo dan hebben jullie nog even wat op de valreep opgestoken. Als je nog wat anders gaat afsteken: wees voorzichtig. Nee ik sluit het oude jaar niet af met knetterend geluid, ook niet met de pot Engelse drop, die ik nog even oppeuzel (niet de pot, ook niet de inhoud). Ik hef om 0.00 uur het champagneglas en wens iedereen, familie vrienden, kennissen en hyves-vrienden en -vriendinnen: Een heel gelukkig en gezond 2011.

Trouwens, we worden door de media en de overheid allemaal bang gemaakt: Autoriteiten zaaiden paniek {KLIK}. Ik laat mij dit jaar dus niets meer wijs maken. In 2011 staan ons heus wel andere dingen te wachten, dan alleen de Mexicaanse griep. Ik ga geen prik halen, want de kans dat je besmet raakt, is 1 op de 100.000, volgens de deskundigen.


-- dit keer wel wat meer dan 200 woorden: 320 --
'Cappuccinoblog'*, een kort sfeerblog van maximaal 200 woorden.
(*Begrip, bedacht door mij; onder het drinken van een heerlijk kopje cappuccino heb je net even tijd om een - niet al te lang - blogje te lezen).

© Matti, 31 december 2010
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: