dinsdag 21 april 2009

208. Waarom ben ik zo lekker in de zon?

Waarom vind ik het zo lekker in de zon?
Ik lach me een kriek

Waarom ben ik zo lekker in de zon?
Daarom: ik lach als een kers
(I laugh like a cherry )
Prangende vragen
Pressing questions
Denk je dat ik niet goed bij mijn hoofd ben?
Don't you think I'm in mijn hoofd?

Juist: een goede vertaler gezocht!
Het befaamde Internetbedrijf Google (wie gebruikt het niet?), heeft onlangs met veel tam tam aangekondigd dat het zijn vertaalprogramma heeft verbeterd. Voor de grap heb ik een aantal vragen uit een vorig blog ( 206. Prangende vragen ) eens vertaald van het Nederlands naar het Engels en weer terug van Engels naar Nederlands. Dat levert een hilarisch verhaal op. Geen kwalitatief empirisch onderzoek, maar toch. Als je dus in een nieuwe baan handig je schoolkennis denkt te omzeilen [ ... nuttige kennis heeft uw school te omzeilen ] door gebruik te maken van het wereldwijde 'Google Translate', dan zit je mooi met de gebakken peren, of om het met de vertaalmodule te zeggen:
Dan ben je goed met de gebakken peren
'k Ben benieuwd wat Google Translate van het Frans of Italiaans bakt. Precies, daarom moet je is het verstandig aanbevolen verplicht dat je in het middelbaar onderwijs minimaal twee vreemde talen onder de knie krijgt. In ieder geval handig voor het geval dat je met vakantie naar het buitenland gaat. Als je dan eenmaal goed kunt vertalen, mag je Google nog adviseren. Geen wonder dat vertalers nog steeds broodnodig blijven. Met internet red je het niet, lees maar:

Ben ik alles goed hier?
Welke kleuren zijn niet van mij?
Wanneer zal de dertiger-out-syndroom en hoe kun je voorkomen?
Waarom ik voel er niets voor de wetenschap?
Wat doe je met de banksector dilemma?
Denk je dat de puberteit tot het 25e jaar van het leven duurt?
Waarom weten we niet 100% van alle mensen die wij kennen de beste?
Waarom William Shakepeare zei 'om al dan niet te worden'? ('to be or not to be')
Wat is de reden dat de meeste mensen willen rijden?
Waarom werd het dorp Craonne net binnen de Franse lijnen?
Waar komt de uitdrukking 'Spray geeft elf modder' vandaan? ('Spuit elf geeft modder')
Waarom ben ik zo lekker in de zon?
Hoe kunt u het beste op uw eigen een dekbed in een dekbedovertrekken stoppen?
Waarom zijn er in de Tweede Kamer vaak soms zulke triviale vragen?
Waarom is de kaas van koemelk en gele kaas gemaakt van geitenmelk wit?
Waarom ik niet wil bruine bonen?
Waarom was de laatste Nederlandse schip met drievoudige expansie motoren gesloopt?
Hoe komt het dat ik wil tropische plaatsen?
Waarom doet een axolotl (Ambystoma mexicanum) geen huid?
Waar zou ik een rondleiding van Amerika te maken?
Waarom ben ik zo hard voor Engels, Frans, Duits of Italiaans studie?
Hyves wat is nu precies?
Hoe kan je zeggen, de beste?
Waarom zijn er zoveel schilderijen van Pablo Picasso waard?
Waar kan ik eigenlijk Engels is niet gerechtvaardigd?
Hoe kunt u het beste overwinnen claustrofobie?
Wat maakt het meeste geld?
Waarom heb je leest hier met mij?
Denk je dat dit een moeilijke blog met domme vragen?
Waarom heb je een hekel aan hebben grote vragen na te denken?
Don't you think I'm in mijn hoofd?

Tenslotte:
Met Google kun je op een uitstekende wijze een vreemde taal omzetten
Google kun je op een uitstekende manier om een vreemde taal
(Ned-It-It-Ned) of vanuit het Frans:
Google geeft je een geweldige manier om een vreemde taal

© Matti, 21 april 2009.
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
Meer blogs lezen? Kijk hier voor het Overzicht van mijn blogs
Ook gepubliceerd op mijn Schrijfblog bij Trouw
(publiceren van blogs is daar beperkt; afspraak tussen bloggers)

Geen opmerkingen: