woensdag 1 april 2009

205. Overweldigende belangstelling boekenmarkt

 vervolg op blog: 204. Boekencollectie gratis af te halen
(Nog niet gelezen? Begin dan met blog 204)


HAARLEM - Het initiatief om mijn gehele boekencollectie van de hand te doen, had aan een enorme belangstelling geen gebrek. Decor was de wijkbibliotheek Oost te Haarlem, die speciaal op mijn verzoek in de avonduren werd opengesteld. Gelukkig scheelde het dat enkele hyves-vrienden mij hielpen om alle dozen en kisten, barstens vol met boeken, naar binnen te dragen. Had ik geen adequate hulp gekregen, dan had ik het vast niet gered. Wat een gesjouw zeg, om alles op tijd voor elkaar te krijgen. De interesse was enorm. Kijk nog maar eens naar de reacties onder het boekenblog. Reeds twee dagen tevoren kwamen al diverse verzoeken per email binnen. De overige reacties kun je lezen onder het vorige blog. Een willekeurige selectie van wat mailreacties (namen weggelaten):

Wat zonde van je boeken.. helemaal van de boeken waar je ook nog een speciaal gevoel bij hebt.

Ik ben je bereid van twee dozen af te helpen. Ik ben in het bezit van twee studerende kinderen. Ik ben zelf een leesfanaat. Mijn interesse gaat uit naar de moderne literatuur. Dus de boeken komen op een goede plek. Ik werk in 'de buurt' en geef maar een seintje wanneer ik ze moet komen halen.

per toeval kom ik op je blog terecht.
ik ben echt iemand die van lezen houd en altijd op zoek naar boeken
ik zou heel graag doos 5 van je overnemen en ervoor willen betalen uiteraard!!!
ik ben geen bekende van je, maar je zou me zo'n groot plezier doen.

Ik las je blog op hyves en ik ben gek op boeken het liefst lees ik de hele dag door!
En alle dozen spreken mij aan! ik wil altijd nieuwe dingen leren en lezen.
Waar kan ik de dozen ophalen? Als het niet te ver weg is zou ik ze dolgraag allemaal willen hebben!


Tja, was het allemaal maar waar...
Speciaal dank aan de mensen van de wijkbibliotheek Oost in Haarlem, die na sluitingstijd het volgende briefje op mijn verzoek op de voordeur hebben geplakt:
----------------------------
Boekencollectie Matti:
1 APRIL

----------------------------

Daarna kwam de eerste 'opbiechtende' reactie binnen:
-----------------------------------------------------
De schaamte voorbij hahaha. Je hebt meer dan een glimlach vanavond op mijn gezicht getoverd hahaha. De bibliotheek was dicht....en toen viel het muntstukje van 20 eurocent....
Uhhhhhhhhhhhhhhh 1 april??????????

-----------------------------------------------------
Vervolgens hebben nog vier mensen ruiterlijk toegegeven 'erin gestonken' te zijn. Ja, beste mensen, degenen die mij al langer kennen, weten dat ik een leuke grap wel kan waarderen. Als je het blog 'Boekencollectie gratis af te halen' goed had gelezen, dan was je al gewaarschuwd. Het zou er dik bovenop moeten liggen. Alle namen van boekauteurs kloppen namelijk voor geen meter! Allen fout geschreven! John Gisham = John Grisham, Ruth Rendel = Ruth Rendell, om maar enkele voorbeelden te noemen. Met bijzonder veel schik en taalfoefjes heb ik de omschrijvingen van alle 'gevulde boekendozen' samengesteld: Van De Eneassprookjes, werken van Johan van der Vondel, Anna Bijnshove enz. tot ... Ook een boek 'Deense tafelmanieren' en 'Swahiliaans op reis (Swahili) en 'Lange Afstandswandelingen in Vietnam en Cambodja', ontbraken niet. Wat te denken van de Grote Territoriumgids (Terrariumgids). Wie kan mij trouwens vertellen wat Japanse tantagrammen zijn? Lariekoek dus allemaal.
O ja: preferentiebeleid van de Bibliotheek? Bij de apotheken voor sommige medicijnen wel ja....

Natuurlijk: 1 april en er zijn altijd wel mensen die erin stinken. Nederlanders blijken hebberig: boeken voor niets, jaja! ook nog op 1 april. Geloof maar niet dat ik mijn mooie boekencollectie zomaar de deur uitdoe! Te mooi om waar te zijn. Ik was dus benieuwd wie er vanavond allemaal naar die bibliotheek zouden gaan voor gratis boeken. Die bieb was namelijk 's avonds gesloten! Vanmiddag vervoegde zich wel iemand met de vraag: 'Waar kan ik de tafel van Matti vinden? Een schouderophalen was het gevolg en de opmerking: 'Meneer, u mag hier rustig rondkijken en boeken lezen, maar weggeven doen wij hier niet. Als u abonnee bent, kunt u ook boeken lenen, maar hebt u hier met iemand afgesproken?' 'Ja... eh...' 'Kan het zijn dat u zich vergist hebt of bent u misschien in het ootje genomen?

Ook toen ik na de eerste 'belangstellenden' op mijn blog het verhaal nog wat aangepast (aangedikt) had, zou het overduidelijk moeten zijn: de 42 vierkante meter van de genoemde flat in Italië nog verkleind naar 32 m2 en: het broodrooster is naar dat meisje gegaan dat gaat trouwen, voor de wittebroodsweken.

Ik ben helemaal niet zwanger! Natuurlijk niet. Wat stond dat te lezen? Er staat letterlijk 'Ik heb uitgerekend' en niet: 'Ik ben uitgerekend' en 'een wieg is leuker dan een boekenkast' Bovendien, ik zou wel gek zijn om een flat in Florence te gaan huren voor EUR 936,- voor een paar vierkante meter. De stad Firenza, bestaat helemaal niet (het is Fiorenza of Firenze, Florence)
Trouwens: ik had nog snel een paar interessante boeken toegevoegd: de Paarse vlindergids, 'Gemzen in Alaska' en stadsgidsen van Kaprun, Waaldonk en Rijssel. Wie zou daar wat aan hebben?, vroeg ik mij werkelijk af...
Een paar hyves-vriendinnen wisten ook van mijn grap en hadden 'ingetekend' voor enkele mooie dozen met boeken. Mijn advies blijft dus: goed lezen, want romans van Bernjef, Elizabeth Georgious en A.S. van der Heijden zijn erg zeldzaam volgens mij!
Bovendien verwacht ik van niemand een tegenprestaties. Ik ben op hyves om te bloggen. Lezen en reageren is leuk, dat doe ik ook bij anderen, maar nee, je hoeft echt niet voor mij in de avonduren naar een wijkbibliotheek in Haarlem om mijn boeken te bemachtigen!
Bovendien: in elke bibliotheek kun je terecht voor prachtige boeken! Verder zijn er tal van schitterende boekenmarkten in het land, waar je soms verrassende dingen kunt vinden.

Ik vond alle eerste spontane reacties hilarisch en ik ben nog aan het 'nagenieten'. Mag ik trouwens vriendelijk bedanken voor het aanbod aan babywiegjes, babykleding en andere 'handige spulletjes'? Nee, ik ga nog niet naar Italië, misschien vandezomer, op vakantie!
Maar als je nog mooie boeken voor me hebt...
ik ben nog op zoek namelijk naar de tweede druk van de natuurgids 'Baltsgedrag van zeeolifanten' en naar de roman 'Het lachsalvo van de eerste april' van J.R.R. Tolkluun...

Nu kan ik dus op mijn vingers natellen dat ik zelf ook een keer aan de beurt ben om 'er tussen genomen' te worden ;)
Wees alsjeblieft niet boos op mij. Als je vindt dat je onheus voor de gek bent gehouden, ga eens -net zoals ik - voor de spiegel staan, lach tegen jezelf, lach nog eens en begin daarna te schaterlachen!
Voor de laatste keer nog van mij: hahahaha ;)


© Matti, 1 april 2009
Met dank aan Ellen, Ans, Aaltje, Henk, Simon en Edwin voor het vooraf 'meegniffelen'.
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
___________________________________
20 Hyvers respecteren dit
  • Cees Winter
  • Ageeth De wie
  • Dinette Machielsen
  • Esther Reinartz
  • Anja Bekkema
  • Ditte
  • Marianne Van Eijk
 
12»
    Edwin Van der Beek

    Edwin

    Je was niet de enige, Simon.

    Ik vond het een geweldige 1 aprilblog en de uitleg hierboven ook weer prachtig.
    2 apr 2009, 00:07
    Miss Perfect

    Miss

    Heerlijk gratis boeken..Dat het te mooi was om waar te zijn , dat had een waarschuwing kunnen zijn. Dat kon bijna niemand weerstaan.
    2 apr 2009, 00:36
    Gerda Hoogerwerf

    Gerda J.

    :-$ Stout meisje toch! ;)
    2 apr 2009, 08:25
    Aaltje

    Aaltje

    haha ik heb genoten van je grap en alle reacties..en nee ik stond er niet tussen..haha
    2 apr 2009, 08:50
    Mirian

    Mirian

    Ja echt 1 april .
    Wat een grap.
    Ik zou er ook ingetrapt zijn maar ik heb hier nog dozen vol boeken liggen :crazy: :crazy: :crazy:
    2 apr 2009, 08:50
    Ellen Van der Molen- Kiel

    Ellen.

    Tuut tuut! Wakker worden :d

    Haha, was leuk Matti! ;) Blij dat ik mocht helpen

    pssst en nu ga je natuurlijk hier allemaal reacties krijgen van mensen die zeggen dat ze het wel wisten maar de grap niet wilden verklappen en dus daarom zo hebben gereageerd haahha

    (k)
    2 apr 2009, 09:15
    Linda Kuppen

    Linda

    Geweldige grap! Helaas lees ik je blogs vandaag pas, en ik ben gisteren zo vaak voor de gek gehouden dat mijn getrainde oog je doorzag... Die opmerking over die wieg snap ik trouwens nog steeds niet?
    Het blijft een mooi gebaar, je boeken uitdelen. Je geeft zoveel moois weg! Dat willen mensen gewoon graag geloven. Ken je www.bookcrossing.com ?
    2 apr 2009, 09:23
    Marianne Van Eijk

    Marianne

    Matti, ook ik heb even heerlijk meegelachen. Gefeliciteerd met de geslaagde grap.
    2 apr 2009, 10:07
    Claudia Presenza-Kiewied

    Claudia

    (y) :lol: :lollol:
    Super grap van je... Ik heb niet aan de boekenrace meegedaan omdat je te ver weg woont, waarschijnlijk was ik eranders zeker ingestonken.

    Ik vind het echt super... hoe kom je erop man. Heerlijk mensen die een grap zo goed ...Lees meer
    2 apr 2009, 10:44
    Aaltje

    Aaltje

    haha met plezier gedaan.
    thanks voor ons binnenpretje...op naar 1 april 2010 haha
    2 apr 2009, 11:09
12»
    Esther

    Esther

    ik ben helemaal stom :-$ las je blog net pas en stuurde je snel mail :lol: :lol: :lol:

    daarna ging ik pas op je hyves neuzelen:lol: :lol: :lol:

    maar telaat :cheer: je hebt een onbeknde goed tuk :slapbackhead: ;)


    hij is echt heel erg leuk !!!!

    en de foutjes had ik wel gezien maar ik wilde die boeken (6) dus ik dacht ga ik echt niks over zeggen (h)
    2 apr 2009, 11:37
    Wil De Leeuw

    Leeuwinnetje

    :lol: :lol: ;) ;)
    Zo'n goeie hebben we lange niet gehad...
    2 apr 2009, 12:33
    Ditte

    Ditte

    :clap: Geweldig Matti.... :lol: we zijn weer bij de les, en jouw blogs worden natuurlijk voortaan tot op de letter nageplozen op foutjes........ :lollegs:

    (y)
    2 apr 2009, 14:36
    Wienie Jager

    Wienie

    Super!! GRAP!! ik had het echt niet door....:-$
    2 apr 2009, 18:04
    Matti **

    Matti

    @ allen: Ontzettend bedankt voor de leuke reacties!
    Lees gerust het blog: 204. Boekencollectie gratis af te halen nog eens zorgvuldig na, dan is het vast nu veel duidelijker ;)

    @Linda: die opmerking over wiegjes etc. komt van het suggestieve:
    Trouwens, ik moet wel. Tot die tijd dan maar watergens middenin blog 204...
    Goed lezen dus: er staat nergens dat ik wellicht zwanger zou zijn... ook niet: 'ik ben uitgerekend'...

    Ja, www.bookcrossing.com ken ik! Prima en functioneel!

    @ Sandra: Lachen om mezelf doe ik geregeld, dat houdt je gezond. Als ik zelf in de maling genomen word, kan ik er ook smakelijk om lachen hoor!

    @ Theo: Jammer dat je alles al hebt uit doos 5. Kan ik je misschien nog een plezier doen met de thriller 'Op weg naar 2010' van Luddelum? of de literaire roman 'Een wieg van Boeken' van Carl Hiaaten?
    ...Lees meer
    2 apr 2009, 18:39
    Anja Bekkema

    Anja

    :lollol:

    De boeken heb ik maar gelaten voor wat het was, je zwangerschap heb ik ook genegeerd. Klonk allemaal TE... Maar wel had je me tuk, want ik zag je oprecht vertrekken naar dat kleine flatje in Firenze.

    Hilarisch leuk. En idd, verwacht dat er zeker nog mensen broeden op een 'revanche'
    2 apr 2009, 21:28
    Dinette Machielsen

    Dinette

    leuke grap.:lol:
    3 apr 2009, 00:40
    Pascalle

    Pascalle

    Ik dacht eerst: 'Die is GEK! Wie gaat er nou gratis boeken weggeven?'
    Toen het eurokwartje viel, lach ;-) ik helemaal in een deuk...
    :lol: :lollol:
    In gedachten zag ik al hele rijen voor een gesloten deur...

    Jij moet bij het team van Bananasplit gaan werken meid!
    Nog meer grappen verzinnen...
    Hihihihi....

    (y)
    3 apr 2009, 01:18
    Oscar Vestdijk

    Osc.

    Dus u heeft 'Deense tafelmanieren' nog? Een hele geruststelling!!

    Skol,
    Osc.
    3 apr 2009, 15:04
    Carel De Mari

    Carel

    Heel leuk. Je vorige blog te laat om er in te trappen gelezen. Maar anders????
    4 apr 2009, 16:03
    Ageeth De wie

    ~..*Ageeth *..~

    geweldig gedaan die 1 april blog van je, heerlijk als je zulke humor bezit(y)
    5 apr 2009, 14:33
    Mirian

    Mirian

    Hoi.
    Het was echt een goeie grap.
    Ik denk dat niemand er bij stil stond.:lol:
    5 apr 2009, 14:40
    Karin K.

    Karin

    :clap: :lol: :yeah:
    25 apr 2009, 10:10
    Matti **

    Matti

    @ Marrie: Goed lezen is voor sommigen nog een hele kunst. Het meeste heb ik nog genoten van alle spontane reacties. Tja, bijna alle namen van auteurs zijn expres verkeerd door mij gespeld in blog 204. Wie zich dan nog op 1 april bij de wijkbibliotheek vervoegt..:lol:

    Oja, ik ben nog op zoek naar de autobiografie van Nikkie Friends...
    14 okt 2009, 15:44
    Matti **

    Matti

    @ Harry: Ja, velen - met mij - hebben er destijds smakelijk om gelachen.
    21 okt 2009, 10:52

Geen opmerkingen: