zondag 28 november 2010

306. Het hoge woord

Vervolg van: een dinertje voor twee

'Geschiedenis vond ik altijd wel boeiend' zie Patrick. 'Haha, 1600 Slag bij Nieuwpoort' zei Nicole. Ja dat weten we allemaal, zei Patrick, maar weet je ook wie er tegen wie vochten? Wie hebben de slag gewonnen?
Nou vertel.. zei Nicole en ze keek hem verwachtingsvol aan.

'Het gebeurde tijdens de 80-jarige oorlog. Zoals je weet, was die van 1568 tot 1648. De Slag bij Nieuwpoort was een veldslag op die op 2 juli 1600, dus middenin de zomer, plaatsvond. Het was een gevecht tussen het Staatse en het Spaanse leger. De aanvoerder van het Staatse leger was de Prins van Oranje, Prins Maurits. Uiteindelijk was het de bedoeling om Duinkerke in te nemen, maar dat plan hebben ze laten schieten. Ik meen dat er wel zo'n 150.000 soldaten met elkaar vochten en uiteindelijk wonnen de Staatsen. Nou, dat is het in het kort', zei Patrick.
Nicole schoot in de lach. 'Het lijkt wel of je er zelf bij bent geweest', zei ze. Interessant dat je dat allemaal weet.
'Zie ik er zo oud uit?', grapte Patrick. 'Nee zonder gekheid', vervolgde hij, Zo gek veel weet ik ook weer niet van de historie, maar het is altijd aardig om van bepaalde speerpunten in de geschiedenis iets meer te weten. Dat doet het altijd goed op verjaardagen en partijen. Net zoals: 754. Bonifatius bij Dokkum vermoord. Wist je trouwens dat Bonifatius omstreeks 672 als Winfried werd geboren in het plaatsje Crediton in het zuiden van Engeland? De details vind je wel in de geschiedenisboeken. Hij moet dus ongeveer 78 jaar oud geweest zijn, toen hij om zeep werd geholpen. Gelukkig ligt het allemaal achter ons en leven we in het hier en nu, maar ook vandaag worden er missionarissen en zendelingen in verre landen om hun overtuiging vermoord. Daar hoor je nauwelijks wat van, behalve een klein berichtje onderaan de krantenpagina.. 'Fijn dat jij nog leeft en met je met beide benen op de grond staat', antwoordde Nicole. Patrick keek onder de tafel en zei: dat klopt' Ze moesten allebei lachen. Het ijs was gebroken.
Ze vond het best verrassend, dat hij zo'n brede belangstelling had. Dat mocht ze wel. Weer eens wat anders dan de oeverloze gesprekken over voetbal, de eredivisie en de malaise in de sport. Hoe is het eigenlijk met dat project van je afgelopen? Daar hebben we het die eerste avond nog niet over gehad'. 'O wel goed hoor, maar ze zijn nog wel een paar jaar bezig. Mijn aandeel was een set testberekeningen voor de bepaling van grondwaterstromen. In de bodem bevinden zich namelijk ook klei- en zandpatronen. Daar wat minder dan hier in Nederland, maar toch. In test-sets hebben we verschillende numerieke methoden geƫvalueerd. De berekeningen zijn uitgevoerd met een directe bepaling van de componenten in de massamatrix en een consistente bepaling van de massamatrix. Voor bruikbare resultaten kijken we bijvoorbeeld naar het fijnste elementniveau. Daar worden conclusies uit getrokken. Het is allemaal erg wiskundig hoor. De formules daarvoor zal ik maar niet toelichten, zoals waarden voor m/s en laterale krachten Vi en Vj. Snap je het een beetje?
' Stop maar, stop maar, ik snap er geen snars van, van componenten in de massamatrix', ik ben geen wiskundegirl, weet je' zei Nicole. Gaat het om een soort testberekeningen voor de wegenbouw? vroeg ze. 'Ja, dat klopt', zei Patrick, zo kun je het ongeveer wel aanduiden, mijn lieve Alpha-meisje'.
'Zeg dat dan meteen
' en opnieuw moesten ze allebei hartelijk lachen.

Toen de ober kwam vragen of ze nog een nagerecht wilden, kozen ze allebei voor een sorbet. Opeens pakte Patrick van de andere kant, over de tafel heen, haar beide handen vast. 'Weet je Nicole, ik wil je nog wat zeggen' en hij keek haar recht aan. 'Je bent een mooie en fascinerende vrouw. Je hebt een helder verstand en ik vind je gewoon... eh...boeiend... eh...aardig, eh.. leuk. Bytheway: you speak also rather good English and I appreciate that'. Ik mag je graag' Nicole moest er van blozen en ze dacht dat haar hartslag met een snelheid van 200 slagen per minuut te keer ging. Ze voelde zich helemaal warm worden. Patrick voegde er aan toe: 'Nicole, ik geloof dat ik van je ga houden...' Het kwam er een beetje stotterend uit, maar ze keek Patrick aan. Nu zei hij wat ze - diep van binnen - eigenlijk al wist, het was de manier waarop hij naar haar keek. Hij boog zich over de tafel naar haar toe en hun lippen vonden elkaar. 'ik ook, Patrick' zei ze ik vind je ook leuk en eerlijk gezegd, toen ik je voor het eerst zag, had ik dat gevoel meteen al. 'Je bent gewoon verliefd Nicole', zei Patrick. Ik merkte twee weken terug al dat er een vonk oversloeg. Patrick boog zich weer naar voren. Toen kwam het hoge woord er nog duidelijker uit:
'Nicole, ik hou van je'.
Ze moest er opnieuw van blozen. 'Ik ken je nog maar nauwelijks en ik wil je nog beter leren kennen, Nicole.
Ik jou ook Patrick...'

wordt vervolgd



*Namen en plaatsen zijn gefingeerd.


© Matti, 28 november 2010
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

Geen opmerkingen: