dinsdag 3 december 2013

350. Definitief afscheid van hyves

Vervolg op .
348. In memoriam: hyves.nl
349. Is er nog leven na hyves?


Vanmorgen na het winkelen streek ik neer in het restaurant van  Globus aan de Bahnhof- strasse in Zürich. Ja, mijn man en ik wonen en werken in Zwitserland dus. Voor Nederlanders bijvoorbeeld is dat 'het buitenland'.
Trouwens, zo ver weg is dat niet, want Zürich ligt hemelsbreed maar 580 km van Utrecht. Daar zit ik dan, in het centrum van een drukke stad, even uit te blazen. Het restaurant is op de bovenste (5e) etage van het Globus gesitueerd. Globus is een winkel die verwant is aan een Nordstrom of Lord & Taylor in de VS met enkele kleine verschillen: op de begane grond zijn een markt en bakkerij gesitueerd. In sommige opzichten lijkt het ook wel op een combinatie van de Bijenkorf en La Place van V&D. In het sousterrain bevindt zich een prima supermarkt met vele versproducten. Het geheel wordt gecompleteerd door een restaurant, bar en leuke kraampjes.Kortom, Globus is een innovatief en bijzonder attractief warenhuis (nu onderdeel van de Migros-keten), waar je in één keer al je dagelijkse spullen kunt inslaan, gezellig shoppen en ook even uitblazen.
Vanuit het restaurant  heb je een prachtig uitzicht over de stad. Wanneer het weer het toelaat kun je op het terras buiten zitten. Vanmorgen, op een kille 3e november was dat natuurlijk niet aan te raden. Koffie is er uitstekend en het wordt altijd met een glas water geserveerd. Een mooi schaaltje, die gevuld is met chocolade, wordt altijd samen met de koffie gebracht. Het gebak is er ook van zeer goede kwaliteit.
Alle moeite waard dus om er even uit te blazen. Ik kom er -sinds ik hier woon - geregeld. Meestal neem ik mijn laptop mee en niemand kijkt er van op als je er een tijdje zit te werken. Zurich is bij uitstek een zakenstad, dus zoiets is heel normaal.
Na een heftige dag gisteren, moest het tijd worden om te relativeren. Ik liet alle belevenissen van gisteren (zie hierboven de links naar blogs 348 en 349)  nog even de revue passeren. Ik moet eraan beginnen te wennen dat hyves.nl passè is. Natuurlijk stonden er hier in de krant (Zürchner Zeitung) geen schreeuwende koppen met: 'Social netwerk in die Niederlande rücksichtslos beëndet'. Of noem alle synoniemen van rücksichtslos - die bestaan ook in het Duits - maar op: gewissenlos, rabiat, schonungslos, bedenkenlos, egoistisch, erbarmungslos, gefühllos, gnadenlos, hemmungslos, herzlos, kaltblütig. Vertaling in het Nederlands is niet nodig.
Michiel lag heerlijk te slapen in de bugaboo, die naast mij stond. Tijdens het ritje in de tram naar de binnenstad was hij al in slaap gevallen. Ik klapte mijn laptop open, nadat ik een kop thee met wat lekkers had besteld, doorzocht ik nog even wat bewaarde bestanden. Dankzij wifi zijn ook de internetverbindingen hier prima. Gelukkig toch maar dat ik in een modern land woon, dacht ik en er altijd snel verbinding is met Nederland. Geregeld doorzoek ik het nieuws en relevante informatie in het kikkerlandje op diverse mediasites, zoals bijvoorbeeld www.nu.nl, de Volkskrant, NRC-next, Intermediair, Vrouw.blog enz. Facebook, Blogger en Hyves zijn ook standaard ingesteld. Hyves? Nee, nu niet meer. Die kon wel meteen uit mijn favor
ieten gewist worden Ik keek (en het moet nu echt de laatste keer zijn, beloofde ik mijzelf ) nogmaals op http://matti84.hyves.nl/blog, maar je raadt het al. Nog vers in mijn geheugen ligt de hyvers-bijeenkomst aan de Oude Gracht in Utrecht (2008), waar een 20-tal bloggers van hyves op afkwamen. Een gezellige en amicale ontmoeting van mensen die tot voor kort alleen nog maar 'virtueel' bestonden. Toen kwamen de uitwisselingen van blogs en soms bijzondere schrijfopdrachten. We lazen bij elkaar en lieten onze mening achter. Ik begon voor mijzelf nog eens na te gaan, wat ik allemaal kwijt was, naast mijn eigen hyves-account. Mijn alters. Wat heb ik daar een plezier aan beleefd, toen de reacties kwamen.Ten eerste Napoleon. http://napoleon1813.hyves.nl Deze 'figure historique' gebruikte ik met name voor wat historisch getinte blogs over Napoleon en wat franstalige taalexercities. Sommige van de ruim 400 vrienden converseerden zelfs met mij, Napoleon (Nappie), in redelijk goed Frans. Miss Lilyput, daar plaatste ik mijn kindergedichtjes, die ik separaat op mijn eigen hyves zette. Gelukkig werden die door velen gelezen. Dan was er Number Nine. Geinspireerd door de film, die in 2009 werd gelanceerd, kwam ik op het idee om blogs over politiek, colums over trends verwachtingen enz. enz. te plaatsen. Met circa 80 volgers werd deze alter uiteindelijk een flop.
Lady Kant ( http://lady-kant.hyves.nl ) gebruikte ik voor middelnederlandse teksten (dat is zwaar lezen, als je het niet gewend bent) en dan Ben Blogger, mijn maatje (http://besteblogger.nl) die alleen maar in krom Nederlands, met een abominabel taalgebruik kon converseren. Bijna was hij de beste blogger van 2008 ;-) Met Femme Fatale ontstond er een uitlaatkllep voor sensueel getinte blogs, thrillerachtige verhalen en gewaagde teksten. Alles bij elkaar ruim 500 blogs. Wellicht zullen anderen denken: 'Wat veel alters', kun je dat allemaal wel behappen?. Eerlijk gezegd, ik schreef gewoon door en beleefde er veel genoegen aan. Toen op een gegeven moment een groepje exclusieve blogger onder de naam 'PUNT' in Amsterdam bijeen kwam om gezamenlijk een boekje uit te gaan geven, dacht ik: 'Dat is mijn kans'. Helaas, ik werd niet geinviteerd en plaatste als parodie meteen een komisch blog met de veelzeggende titel: 'Het genootschap van de Ganzeveer' over een ander interpunctie-teken; KOMMA. Ach, hyves is verleden tijd, maar ik kon wel janken dat alles in één klap was weggevaagd. Nu moet ik wel zeggen, dat sommige hyves-vrienden al eerder waren vertrokken. Destijds nog en ik schreef een gedichtje over hem. Intussen was ik - zonder dat ik er erg in had -met met hoofd op mijn armen zachtjes aan het snikken. Abrupt schoot ik overeind toen ik de hand van één van de serveersters op mijn rechterschouder voelde. Ze zei: 'Geht es dir gut? Ist alles in Ordnung mit Ihnen?' Gaat het wel goed met u? Is alles in orde? Fijn dat er nog opmerkzame mensen rondlopen, realiseerde ik mij later.
Snel antwoordde ik: 'Ja, es geht mir gut, danke'. Ik herstelde mij snel van mijn treurig overpeinzen. Wat stom van mij om zo midden in een restaurant in een mineurstemming te raken. Het gebakje met chocolade stond nog onaangeroerd voor mij. Ik keek op de klok. Nog vijf minuten en dan zou mijn vriendin Ulli hier naar mij toekomen. We hadden afgesproken om 12.00 uur Ik had Ulli een paar maanden terug leren kennen tijdens een kennismakingsavond voor Nederlandse expats, die werkzaam waren in 'Die Schweiz'). Ik zou met haar nog eens van gedachten kunnen wisselen over effectieve manieren van bloggen. Per slot van rekening werkte zij als bureauredacteur bij een Zwitsers publiciteitsbureau. Meteen dacht ik: Ach, laat ook maar, wat weten ze hier van de waarde van hyves? Niets toch?. Bovendien: hyves, het is niets meer waard.
Einde verhaal.

Nee, niet helemaal. Opeens hoorde ik de stem van Ulli: 'Ja, dort bist du, Matti, ich freue mich sehr Ihnen züruck zu sehen...und ja auch die Kleine. Wie geht es Ihm? Was er ist schon groß
Ik was weer helemaal terug in de realiteit van alle dag. Ik omhelsde Ulli hartelijk en ik was heel blij dat ik weer even met haar kon bijkletsen.
Het werd daarna een gezellig half uurtje met een cappuccino en we besloten naar de bar te gaan om zo'n heerlijk luxe broodje uit te zoeken...en hyves? Na drie blogs (348, 349 en 350) is het welletjes. Hyves, wat was dat ook alweer?

Wat een blog hè? Toch nog weer langer geworden dan ik had gedacht...
© Matti, 3 december 2013
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Geweldige blog weer van je, zelfs 2 jaar later, staat deze nog als een huis. Op Hyves was jij één van mijn trouwe maatjes, jammer dat ik die meeting in 2008 gemist heb. Ik had je graag in het echt willen ontmoeten.

Matcatgo zei

ook ik had deze nog niet gelezen (zoals zovele blogs nog...) maar ja, ik herken het gevoel. Ik ook heb in 2008 deze meeting gemist. jammer. Wist ook niet dat je zoveel alters had toen..