'steeds meer moeders gamen'
Zinloos tijdverdrijf lijkt mij dat. Een ander onderzoek zegt weer dat gamers de leiders van de toekomst zijn. Moeten we ons dan allemaal in 'World of warcraft', 'Lemmings' of 'Runescape' storten? 'De vaardigheden die gamers leren, maken dat zij bij uitstek geschikt zijn voor het moderne bedrijfsleven', schreven de hoogleraren John Seely Brown en Douglas Thomas van de University of Southern California onlangs op de site van het wetenschappelijke zakenblad Harvard Business Review. De wetenschappers lieten zich lovend uit over de voordelen van gamers als werknemers. Ook Price WaterhouseCoopers, een op zich toch wel gerenommeerd bureau, sluit zich in de gelederen aan, evenals IBM.
Terug nog even naar het onderzoek naar videogames van Mirjam Vosmeer. Een deel van haar onderzoek betrof de ervaring van 23 vrouwen met het videospel 'The Sims'. Het blijkt dat vrouwen dit als een soort 'momentje voor henzelf' beschouwen. Verder werd naar 104 meiden in de klassen 3, 4 en 5 van het middelbaar onderwijs een vragenlijst gestuurd. Het blijkt dat meiden vanaf 15 jaar minder interesse hebben in videospelletjes. Ja, dank je de koekoek, dan gaan ze zich meer voor jongens interesseren en zich een beetje optutten en stappen. Daar hoef ik geen communicatiewetenschappen voor te doen.
Zou de game-ervaring van vrouwen in Bangladesh, Japan, Griekenland of noem maar wat, ook onderzocht zijn of beperkt zo'n onderzoek zich tot een paar fanatieke Nederlandse videogame-sters?
Fundamenteel wetenschappelijk onderzoek moet mijns inziens een bijdrage leveren om op veel gebieden de raakvlakken, relevantie, ontwikkeling en het diepte-inzicht daarvan te verklaren.
Een beetje internationaal georiënteerd zou daarbij niet verkeerd zijn. Het enige diepte-inzicht is waarschijnlijk de 3D-functie van 'The Sims'.
Ik pak een goed boek, een historische roman of iets educatiefs, ik ga mij maar eens wat verder verdiepen in wat anders dan videogames. Buitenlandse jongeren versus hun kennis van en bekendheid met de Nederlandse taal ofzo. Nee, geen 23 respondenten, dat lijkt mij wat te weinig... verder zeg ik niets Misschien wordt het tijd om wat sociaals te doen en vrienden uit te nodigen om samen gezellig het bordspel Monopoly , Kolonisten van Katan of Ganzebord te spelen.
'Wij hebben uw digitale profiel eens bekeken. U hebt wel een sexy avatar op 'The Sims'. Vertel eens mevrouw, hoeveel punten heeft u gescoord bij "World of Warcraft' en op welk level zit u?
Bronnen:
Promotie Videogames en gender
Bericht UvA
Unlikely gamers, Mirjam Vosmeer
Gamers zijn leiders van de toekomst
The Sims: Inloggen 'The Sims
Note: Mijn blog beoogt op geen enkele wijze de dissertatie van mevr. dr. M.S. Vosmeer in twijfel te trekken, de wetenschappelijke relevantie ervan of vergelijkbare onderzoeken te bekritiseren. Ook het historisch overzicht of de context van het onderzoek is voor mij niet inzichtelijk. Ik ben absoluut niet geschoold in de effecten van digitale spelletjes. Mijn weblog beoogt slechts een parodie te zijn naar aanleiding van enkele mediaberichten...
© Matti, 8 februari 2010
Reacties op mijn blogs stel ik altijd op prijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten